Pentru a doua încercare de privatizare, Ministerul Transporturilor a coborât cu 10 milioane de euro cifra de afaceri pe care eventualii cumpărători trebuie să o aibă. În plus, aceștia nu mai au nevoie de garanția unor bănci credibile, ci doar de o scrisoare de bonitate.
Ieri, vânzarea firmei de stat a fost oprită pentru că cei trei competitori nu au întrunit condiţiile.
Premierul Victor Ponta spunea, ieri, că toate companiile respinse se pot înscrie din nou în cursă şi a pus eşecul primei încercări de privatizare pe termenele mult prea scurte de realizare a documentaţiei.
Citiți și: Eșecul privatizării CFR Marfă pune în pericol acordul cu FMI
Șeful guvernului a mai declarat că speră ca vânzarea CFR Marfă să nu fie până la capăt un eşec.
„Și atunci aveam varianta s-o anulăm de tot și s-o lăsăm baltă sau să reluăm procedura în așa fel, încât să dăm timpul necesar, cred că maxim o săptămână, în care practic să se completeze ofertele depuse. Toate cele trei companii sunt companii serioase, puternice, nu-s companii fantomă”, a declarat, miercuri, premierul Victor Ponta.
Cine au fost competitorii
Deja consorţiul Donau Finanz şi Transferoviar Grup a anunţat că nu va renunţa şi va participa şi a doua oară la privatizarea CFR Marfă, după cum a declarat la Digi24 Kinga Mădărşan, directorul general Transferoviar Group. Consorţiul format din grupul de investiţii austriac Donau Finanz şi operatorul feroviar român Transferoviar Grup a fost descalificat la prima încercare de privatizare pentru că nu a adus documente care să arate că are sufiecienţi bani pentru a cumpăra CFR Marfă cu cel puţin 180 de milioane de euro şi de a face investiţii în companie.
De preluarea CFR Marfă a fost interesat şi Grupul Feroviar Român, principalul concurent al companiei de stat. Firma este deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica. Acesta este nemulţumit că termenele au fost stabilite în grabă. „Nimeni nu se putea încadra în termenele pe care le-au stabilit consultanții. Ne jucăm cu 11 mii de vieți și probabil cu încă câteva acasă, care îi așteaptă să aducă salariile acasă”, a declarat pentru Digi24 Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român.
Aceste două companii descalificate de statul român au fost, însă, acceptate la privatizarea operatorilor feroviari din Bulgaria, Ungaria şi Muntenegru.
Cea de-a treia ofertă a venit de la Omnitrax, una dintre cele mai mari companii de management pentru operațiuni feroviare din America de Nord.
Ministerul Transporturilor s-a angajat să privatizeze CFR Marfă până la 20 iunie. Deocamdată, termenul nu a fost decalat.
Ofertanţii CFR Marfă
Asocierea Transferoviar Grup - Donau-Finanz
- Transferoviar Grup
Cifră de afaceri (2011) 87,68 mil. lei
Profit net (2011) 13,47 mil. lei
- Donau-Finanz administrează afaceri de 2 mld. euro
Grup Feroviar Român (GFR)
Cifră de afaceri (2011) 761,05 mil. lei
Profit net (2011) 28,92 mil. lei
Omnitrax
- companie deţinută de fondul de investiţii Broe Group
- oferă servicii de management pentru operaţiuni feroviare
- gestionează 16 căi ferate regionale, care deservesc 11 state din SUA şi 3 provincii din Canada.