Elveţia şi România sunt la capetele opuse ale clasamentului european în privinţa zborurilor de business. Astfel, dacă Elveţia se poate lăuda cu aproape 50.000 de astfel de zboruri pe an la o populaţie de puţin peste opt milioane de locuitori, în România sunt în jur de 3.800 de zboruri la o populaţie de aproximativ 20 de milioane.
Mai mult, în vreme ce ţara noastră are o flotă pentru zboruri private de doar 13 avioane, Elveţia numără 277. Nu în ultimul rând, locurile de muncă pe care le produce aviaţia privată din România se ridică la aproape 3.000, pe când în ţara cantoanelor la peste 17.000.
„În mod evident, aviaţia business reprezintă un barometru al economiei. Cu cât economia creşte, cu atât creşte şi nevoia oamenilor de a zbura fie în Europa, fie în afara ei, pentru că afacerea lor o cere. Iar ei folosesc zborurile de tip business pentru că acest tip de aviaţie le oferă posibilitatea de a o face eficient. Dacă economia scade, scade şi cererea de zboruri business”, a explicat pentru Digi24 Fabio Gamba, directorul Asociaţiei Europene a Aviaţiei de Afaceri.
Specialiştii spun că ţara noastră înregistrează, totuși, un trend ascendent în această privinţă.
„România este în mod evident interesantă pentru aviaţia business pentru că este o ţară mare, unde există un potenţial mare. Iar, cu cât potenţialul este mai mare, cu atât interesul creşte pe măsură. România nu trebuie privită dintr-o singură perspectivă şi numai pe timpul unui an, ci dintr-o perspectivă istorică. Iar atunci vom realiza că, deşi în România numărul de zboruri business este relativ mic, el este totuşi în creştere”, spune Fabio Gamba.
Aviaţia business este un indicator al dinamicii comunităţii de afaceri dintr-o ţară, în ciuda extinderii spectaculoase a companiilor low-cost.
„Low-cost-urile sunt în segmentul opus nouă. Zborurile low-cost şi cele business reprezintă cele două capete ale spectrului”, a spus Fabio Gamba.
Ameninţarea teroristă reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru companiile aeriene, iar problema securităţii devine prioritară.
„Niciodată avioanele şi aeroporturile nu vor fi 100% sigure. Este o barieră mitică pe care ne-am dori să o atingem şi nu cred că vom ajunge vreodată acolo. Nici nu cred că ar trebui să ţintim spre ceva imposibil de atins. Ceea ce cred că ar trebui să facem este să diseminăm cea mai bună cultură a siguranţei în cadrul comunităţii aviaţiei business pentru a deveni şi mai sigură”, a adăugat directorul Asociaţiei Europene a Aviaţiei de Afaceri.
Zborurile private în scopuri de afaceri reprezintă șapte la sută din totalul curselor în Europa.