Efectele izolării acestor copii condamnaţi la o viaţă lipsită de dragostea părintească au fost analizate timp de 13 ani de trei cercetători americani care au urmărit comportamentul unor copii instituţionalizaţi din ţara noastră.
„Copiii instituţionalizaţi au o inteligenţă mai scăzută, au o problemă în a crea o relaţie cu altcineva, mai târziu dezvoltă dificultăţi în a interacţiona cu alţi copii. Au tulburări de anxietate şi suferă de deficit de atenţie. Au creiere mai mici. IQ-ul mediu este 100. Copiii instituţionalizaţi monitorizaţi de noi au un coeficient de inteligenţă între 65 şi 70, dar o treime din ei au un IQ sub 50”, a explicat Charles Nelson, cercetător de la Universitatea Harvard.
Autorii studiului susțin că statul român ar trebui să descurajeze prin orice mijloc abandonul de către familii.
Dacă totuși acest fenomen se produce, scoaterea din sistem a copiilor până la vârsta de doi ani poate însemna o viață normală pentru cei mici.
O altă soluție ar fi crearea unui sistem de asistență maternală de înaltă calitate.