Avocații au spus că tablourile sunt intacte și s-ar afla în România. Unul dintre inculpați s-ar fi oferit să înapoieze cinci dintre cele șapte tablouri, dacă va fi judecat în Olanda, unde ar primi o pedeapsă mai blândă.
„Nici această pretinsă expertiză nu e sustinuță de dovezi. Se spune că s-a făcut o expertizare și s-a socotit numărul tablourilor posibil arse, printre alte elemente, și în funcție de numărul de cuie. Or, singurul tablou care avea cuișoare în prindere era pictura realizată în 2000 și, ca atare ,cuiele nu puteau fi din cupru și nu puteau fi datate din secolul XX”, a spus avocata Maria Vasi.
„Celelalte tablouri erau pânză lipită pe carton, astfel sunt identificate la dosar, astfel le arată documentele, nici nu suportau punerea unui cui. Toate celelalte dovezi ne fac să-i credem pe clienții noștri atunci când spun că tablourile nu sunt arse”, a conchis avocata.
„Voi solicita, prin contestarea acestui raport, trimiterea probelor la Muzeul Luvru de la Paris, cunoscut în toată Europa pentru existen.a celui mai bun și mai pertinent laborator de expertizare”, a spus și avocatul Cătălin Dancu.
Pe de altă parte, avocații au incriminat muzeul din Rotterdam pentru lipsa măsurilor adecvate de securitate.
Procesul în dosarul denumit „Jaful secolului”, care a început marți, s-a amânat pentru toamnă, astfel încât proprietarul tablourilor, o fundatie olandeză, să îşi trimită un reprezentant în România.
Românii acuzați că au furat șapte tablouri aparținând unor pictori celebri de la un muzeu din Olanda vor reveni în fața judecătorilor pe 10 septembrie.
În 15 iulie, procurorii DIICOT i-au trimis în judecată pe Radu Dogaru, Eugen Darie, Alexandru Bitu, Olga Dogaru, Petre Condrat şi, în lipsă, pe Adrian Procop, în dosarul privind furtul celor şapte tablouri de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, valoarea prejudiciului fiind estimată la 18 milioane de euro.
Adrian Procop şi Radu Dogaru sunt acuzaţi că, în noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au intrat prin efracţie în Muzeul Kunsthal din Rotterdam, cu complicitatea lui Darie, de unde au furat şapte picturi în ulei şi acuarele.
Olga Dogaru, mama lui Radu Dogaru, este acuzată că ar fi transportat şi ascuns tablourile care au fost furate de la muzeul din Rotterdam.
Concluziile experților de la Muzeul de Istorie
Avocații au cerut judecătorului să repete expertiza cenușei, care a arătat că aceasta provenea de la trei tablouri din secolul al XIX-lea. Specialiștiii de la Muzeul Național de Istorie au ajuns la această concluzie după ce au găsit în cenușă cuie de prindere a pânzei, confecţionate manual în acele vremuri. Apărătorii suspecților spun, însă, că este imposibil ca piesele metalice să provină din ramele capodoperelor furate din Olanda.
Trei specialişti de la Muzeul Naţional de Istorie au analizat, timp de trei luni, resturile ridicate de procurori la 1 martie din soba Olgăi Dogaru, mama unuia dintre cei trei suspecţi de furt. Femeia a fost şi ea arestată în acelaşi dosar.
Pigmenţii găsiţi in cenuşă, mai spuneau experţii, arată că este posibil ca şi un al patrulea tablou, pictat tot în tehnica uleiului pe pânză, să fi fost ars la Tulcea. Patru dintre cele şapte opere furate în octombrie 2012 din muzeul Kunsthtall, din Olanda, erau realizate în această tehnică - „Cititoare în alb şi galben”, de Henri Matisse, „Autoportret”, de Jacob Meyer de Haan, „Femeie la fereastră”, pictată de Paul Gaugain, şi „Femeie cu ochii închişi”, de Lucian Freud.
Olga Dogaru a declarat iniţial că a ars o geantă în care erau o parte dintre tablouri, dar şi-a retras apoi declaraţia. Iar cei trei suspecţi de furt nu au putut da explicaţii, cel puţin în faţa anchetatorilor, despre soarta capodoperelor.
Un alt suspect, Radu Dogaru, ar fi singurul care știe unde se află tablourile, potrivit avocatului Cătălin Dancu. Suspectul refuză însă orice colaborare cu autoritățile române, dar ar fi dispus să facă dezvăluiri dacă ar fi extrădat în Olanda.