Subiectul despre Ordonanţa 13 de la olimpiada de engleză din Bistriţa nu este relevant pentru domeniul respectiv şi este inadecvat, spune ministrul Educaţiei, Pavel Năstase.
„Legat de subiectul de la Olimpiada de engleză, este o olimpiadă locală, la nivelul unei şcoli. Profesorii de acolo au considerat că este un subiect potrivit pe care să îl dea la acest concurs. Noi am analizat la nivelul ministerului în cursul zilei de ieri (luni, n.r.) prin inspectorii noştri de specialitate de limba engleză şi am ajuns la concluzia că subiectul ca atare nu este unul relevant pentru domeniul respectiv şi este inadecvat. Se puteau da şi alte texte”, a spus Pavel Năstase, citat de News.ro.
Ministrul a precizat că, pe viitor, subiectele se vor face la minister, pentru etapa pe judeţ.
„Noi am luat următoarea măsură şi pentru limba engleză şi pentru limba română şi pentru toate olimpiadele care vor fi începând cu anul şcolar 2017-2018: subiectele se vor face la nivel centralizat la minister de către inspectorii de specialitate pentru etapa pe judeţ”, a mai spus Năstase.
Unul dintre subiectele date la Olimpiada de engleză într-un colegiu din Bistriţa-Năsăud, pentru elevii clasei a XII-a, a fost redactarea unui editorial în care să evalueze consecinţele Ordonanţei 13 asupra securităţii ţării.
Textul de la care porneau elevii era o relatare realizată de cotidianul britanic „The Guardian” despre planurile Guvernului „de a dezincrimina anumite infracţiuni şi de a graţia anumiţi deţinuţi prin ordonanţe de urgenţă”, precum şi despre manifestaţiile antiguvernamentale, la care a participat şi preşedintele Klaus Iohannis.
Ministerul Educaţiei a stabilit, luni, că un alt subiect, de la Olimpiada de Limba şi literatura română pentru clasa a XII-a, identic în judeţele Prahova, Cluj şi Bistriţa-Năsăud, a respectat programa, dar a avut o formulare inadecvată, iar relevanţa acestuia pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă.
Elevii de clasa a XII-a din judeţele Prahova, Cluj şi Bistriţa-Năsăud care au participat la Olimpiada la Limba şi literatura română au avut de rezolvat un subiect în care să-şi imagineze că sunt personajul ce colectează taxele de la ţăranii din romanul „Moromeţii” şi să redacteze un referat (raport scris) adresat conducerii de partid prin care denunţă „calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete”.
Subiectul a fost analizat de inspectorii de specialitate din Ministerul Educaţiei, care au stabilit că acesta a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea Olimpiadei de Limba şi literatura română, clasele IX-XII şi în raport cu programele şcolare pentru această disciplină, la nivelul competenţelor, a conţinuturilor şi a atitudinilor, dar „formularea acestuia a fost inadecvată”.
„De asemenea, relevanţa unui astfel de item pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă”, susţine Ministerul Educaţiei.
Eleva din Câmpina care a obţinut cel mai mare punctaj la olimpiada de Limba Română, botezată„olimpiada denunțurilor”, a povestit că subiectele au fost imprevizibile, dar că nu s-a gândit să le asocieze cu DNA sau cu situaţia actuală politico-socială.