Ministerul Educaţiei apreciază că subiectul „denunţului” de la olimpiada de română a fost formulat inadecvat, iar de la anul subiectele pentru etapele judeene vor fi elaborate de specialiştii şi grupurile de lucru din minister.
Ministerul Educației Naționale a analizat situația generată de elaborarea/formularea unui subiect primit spre rezolvare de elevii din județele Bistrița-Năsăud, Cluj și Prahova, participanți la faza județeană a Olimpiadei de Limba și literatura română pentru clasa a XII-a.
„Precizăm faptul că subiectele aferente acestei etape de concurs au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor trei județe amintite anterior.
Astfel, deși subiectul a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului specific privind organizarea și desfășurarea Olimpiadei de Limba și literatura română (clasele IX-XII), și în raport cu programele școlare pentru Limba și literatura română (clasele IX – XII), în vigoare la această dată, la nivelul competențelor, a conținuturilor și a atitudinilor, Ministerul Educației Naționale consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanța unui astfel de item pentru cunoștințele și creativitatea elevilor poate fi discutabilă”, se arată într-un comunicat al Ministerului.
Prin urmare, pentru a preîntâmpina situații de acest gen, Ministerul Educației a decis ca, începând cu anul școlar 2017-2018, subiectele pentru etapele județene să fie elaborate de specialiștii din grupurile de lucru din minister.
Se vor evita, astfel, formulări nefericite şi se va asigura o abordare unitară cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade și concursuri școlare, precum și la selecția elevilor.
„Măsura va fi aplicată din anul școlar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade și concursuri școlare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfășurare.
De asemenea, Ministerul Educației Naționale face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare (teste de evaluare, lucrări scrise semestriale, concursuri, examene etc.) să respecte programa în vigoare și să adapteze cerințele la specificul vârstei, pentru a evita apariția unor situații care lasă loc unor interpretări fără legătură cu mediul școlar”, se arată în comunicat.