Elevii din România au obținut, anul acesta, unele dintre cele mai bune rezultate din istorie la olimpiadele internaționale. Locul 2 în lume la fizică, locul al 3-lea la lingvistică și la geografie și primul loc din Europa la matematică și la informatică. Toate sunt rezultate cu care ministrul educației s-a lăudat, dar din păcate, tinerii nu au încredere în sistemul de învățământ din țară. Vor să facă facultatea în străinătate și prea puțini au planuri să revină în țară.
Mihai a reușit o performanță rară - a fost cel mai bun la Olimpiada de Lingvistică și a luat medalia de argint la cea de Geografie.
„Proba de grup a fost interesantă. Problema a fost destul de complicată, dar mi-a plăcut cum am lucrat în echipă. Și la proba individuală mi-au plăcut problemele”, a povestit Mihai-Alexandru Bratu la revenirea în țară după Olimpiada internațională de Lingvistică, care a fost găzduită de Insula Man.
Dar Mihai nu este singurul tânăr care a făcut parte din două loturi olimpice în acest an. Și Vlad s-a întors cu două medalii în România - aur la Fizică și argint la Lingvistică. Spune că premiile sunt doar o confirmare, iar planurile lui de viitor sunt clare.
„Mă consider mai ales olimpic la Fizică, nu atât prin rezultatele obținute până acum, deși și acestea spun același lucru, ci prin cât de mult m-am pregătit pentru această victorie”, spune Vlad-Ștefan Oros.
Întrebat dacă rămâne în țară sau pleacă să studieze afară, Vlad spune că speră să ajungă în SUA. „În acest fel simt că m-aș putea pregăti cel mai bine, indiferent pentru ce va urma, indiferent dacă va fi o carieră în România sau în afara țării”, a explicat Vlad.
Și Nicoleta, altă olimpică la Lingvistică, vrea să-și urmeze pasiunea studiind în străinătate. „Mi se pare foarte interesant că putem să studiem, să identificăm atât de multe fenomene despre limbi care nu se mai vorbesc”, spune Nicoleta Dobrică.
„Am studiat din plăcere, din pasiune”, confirmă și Rareș Polenciuc, un alt component al lotului României la Olimpiada Internațională de Lingvistică
„E un concurs în care elevii sunt puși în situația de a descifra date din diverse limbi, sunt date care vizează diverse arii ale lingvisticii: semantică, morfologie, sintaxă. Partea frumoasă a acestui concurs e că au ocazia să descopere foarte multe limbi, majoritatea limbi necunoscute, fiind non-indoeuropene sau care nu mai au vorbitori”, a explicat Valentina Cojocaru, profesor coordonator de la Universitatea București.
„Rareș și cu Nicoleta termină clasa a XII-a, le-am lansat invitația să se alăture echipei noastre, să-i pregătim pe cei care vor urma. Au acceptat, le mulțumim”, a anunțat Paul Helmer, profesor coordonator la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, el însuși fost component al lotului României la Olimpiada internațională de Lingvistică din 2016.
„Îi felicit pe cei care au obținut medalii. Sunt rezultate excepționale și sunt convins că acești copii au multe lucruri să vă spună”, a declarat ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, care i-a așteptat la aeroport pe olimpicii de la Lingvistică, așa cum a făcut-o și cu ceilalți elevi care s-au întors de la olimpiadele internaționale cu medalii.
Pentru elevii care încă nu au terminat liceul, urmează pregătirea pentru următoarele olimpiade.
Editor : Luana Pavaluca