Mai bine de 1.000 de operatori STS au grijă ca tabletele folosite în secțiile de vot la alegerile prezidențiale din 10 noiembrie, peste 18.000, să funcționeze. Sistemul informatic detectează și votul multiplu și îi atenționează pe membrii secțiilor dacă o persoană fără drept de vot intenționează să facă acest lucru. Pe lângă operatorii din call center, alți 60 de specialiști veghează în permanență ca hackerii să nu atace sistemul informatic, mai ales că la alegerile precedente au fost mii de tentative. Sistemul informatic al STS aduce și o noutate pentru votul din Diaspora: timp mai puțin petrecut în secțiile de vot.
18.000 de tablete sunt în secțiile de votare din România și toți operatorii au fost instruiți să le utilizeze, a săus Laurențiu Ilinca, coordonatorul call-center STS. Dacă o tabletă se defectează, procesul electoral nu se oprește: datele alegătorului sunt notate pe hârtie, iar dispozitivul e înlocuit în 45 minute.
„În secțiile de votare din România avem aproximativ 18.000 de tablete, dar sunt și tabletele arondate pe lângă secțiile de votare unde s-a constatat un flux mare de alegători pe listele suplimentare la penitenciare și centrele spitalicești. Colegii (din centrul de preluare a apelurilor, n.r) încearcă să îi consilieze pe operatori în toate disfuncționalitățile apărute. Iar când nu putem din telefon să facem acest lucru, avem centrele de intervenție rapidă care, în maxim 45 de minute, se deplasează în secția de votare și înlocuiește echipamentul”, a spus Laurențiu Ilinca.
„Toți oamenii din secțiile de votare știu să utilizeze tabletele. Noi am instruit, avem în baza de date 50.400 de persoane instruite din 2016. La nivelul secțiilor din străinătate, în ultimele 3 luni am instruit 6.000 de persoane care sunt membri operatori de calculator în secțiile de votare din străinătate”, a mai spus reprezentantul STS.
Întrebat ce probleme pot apărea în procesul electoral, Ilinca a spus: „La nivelul țării se poate întâmpla ca tableta să nu mai poată funcționa. Trebuie inlocuită. Dar și în această situație, procesul electoral nu se oprește - sunt preluate datele alegătorului pe hârtie și când vine centrul de intervenție îi va inlocui echipamentul și operatorul preia datele”.
Aesta a precizat că peste 1.000 de angajați ai STS asigură asistență tehnică, din 40 de centre tip call center, pentru operatorii de calculator și președinții din secțiile de votare, atât cele din țară cât și din diaspora.
În centrul din București lucrează 100 de persoane. De aici se asigură asistență pentru apelurile venite din străînătate, cât și pentru cele din București și Ilfov, potrivit reprezentanților STS.
Centrul este activ încă de pe data de 5 noiembrie, de când a început votul prin corespondență, și va funcționa până pe 11 noiembrie la ora 7 dimineață, când se închide ultima secție de votare.
Astfel de centre sunt operaționale în toate celelalte 40 de județe, unde sunt implicate peste 1.000 de persoane.