Un alt gigant auto anunță concedieri: Ford renunță la 14% din forța de muncă europeană. Care sunt motivele?
Ford a anunțat miercuri că va reduce aproximativ 14% din forța de muncă din Europa, din cauza pierderilor financiare din ultimii ani, cererii slabe pentru vehicule electrice, a sprijinului guvernamental insuficient pentru tranziția către mașini verzi și a concurenței din partea rivalilor chinezi care beneficiază de mai multe subvenții.
Producătorul auto american se alătură, astfel, companiilor precum Nissan, Stellantis și GM care ia măsuri de reducere a costurilor, într-o industrie care se confruntă cu provocări, inclusiv cu vehicule electrice pe care consumatorii le consideră prea scumpe.
Ford a declarat că cele 4.000 de locuri de muncă vor fi eliminate în principal în Germania și Regatul Unit. La nivel global, concedierile reprezintă aproximativ 2,3% din forța de muncă a gigantului auto, care numără 174.000 de angajați, potrivit Reuters.
Măsurile reprezintă o lovitură importantă pentru Germania, cea mai mare economie din Europa, unde cel mai mare producător de automobile din regiune, Volkswagen, amenință că va închide fabrici, va reduce salariile și va tăia mii de locuri de muncă pentru a rămâne competitiv.
Criza politică a țării adaugă incertitudine pentru companiile care se confruntă cu tensiuni comerciale tot mai mari cu China și cu impactul victoriei în alegerile prezidențiale din SUA ale lui Donald Trump.
Vezi și Europa se pregătește de impactul tarifelor lui Trump. Cine are cel mai mult de suferit
Concedierile din Europa ar trebui să aibă loc până la sfârșitul anului 2027, mai arată Ford, în urma unor discuții cu sindicatele. Compania a precizat că 2.900 din locurile de muncă vor fi reduse în Germania și 800 în Marea Britanie.
De asemenea, compania a anunțat că va reduce producția modelelor sale electrice Explorer și Capri la fabrica din Koln, Germania.
Într-o discuție cu jurnaliștii, vicepreședintele Ford Europa, Peter Godsell, a spus că Ford se confruntă cu „o cerere mai slabă pentru vehicule electrice decât estimasem anterior și continuăm să avem provocări legate de costurile operaționale... așa că avem nevoie de măsuri decisive pentru a restructura afacerea.”
El a adăugat că Ford speră ca reducerile de locuri de muncă să rezolve problemele companiei, dar a spus că „nu putem exclude sigur” măsuri suplimentare dacă condițiile pieței se înrăutățesc.
Până în septembrie anul acesta, vânzările Ford în Europa au scăzut cu 17,9%, mult mai mult decât declinul de 6,1% al întregii industrii.
Ford a cerut, de asemenea, Guvernului german, în special, să ofere mai multe stimulente și o infrastructură de stații de încărcare mai bună pentru a ajuta consumatorii să treacă la vehicule electrice.
Berlin a stopat subvențiile pentru vehiculele electrice în decembrie anul trecut. Vânzările de vehicule electrice în Germania în primele nouă luni ale acestui an au scăzut cu 28,6%.
„Ceea ce ne lipsește în Europa și în Germania este o agendă politică clară și evidentă pentru promovarea mobilității electrice, precum investițiile publice în infrastructura de încărcare, stimulente semnificative... și o flexibilitate mai mare în îndeplinirea obiectivelor de conformitate cu CO2”, a scris directorul financiar al Ford, John Lawler, într-o scrisoare adresată Guvernului german.
Ford trece printr-o restructurare dureroasă în Europa, anunțând 3.800 de concedieri în februarie 2023. Compania va închide fabrica de la Saarlouis din Germania anul viitor, cu reduceri suplimentare de locuri de muncă.
Marcus Wassenberg, directorul general al diviziei Ford din Germania, a spus că această măsură reflectă schimbările continue din industria auto, subliniind Germania pentru costurile mari cu forța de muncă și energia.
El a spus că toate concedierile din Germania vor avea loc la fabrica principală Ford din Koln, care reprezintă aproximativ un sfert din forța de muncă a fabricii.