Tarifele lui Trump ridică întrebări privind impactul asupra economiilor din întreaga lume
Companiile europene se întreabă dacă au reușit să evite o lovitură puternică asupra vânzărilor din Statele Unite, după ce Donald Trump a promis să impună tarife comerciale pentru produsele din Mexic, Canada și China.
În primă instanță, Mexic și China vor fi lovite de tarife de 25% asupra tuturor importurilor, a declarat Trump. China riscă un alt 10% dacă refuză să se conformeze oricăror cerințe specifice pe care administrația Trump le va stabili după ce se va instala la Casa Albă.
Președintele ales a spus că tarifele comerciale — care pot fi impuse printr-un ordin executiv prezidențial — sunt necesare pentru a pedepsi cele trei Guverne pentru că au ajutat bandele criminale și vor rămâne în vigoare „până când drogurile, în special fentanilul, și toți migranții ilegali vor opri această invazie a țării noastre”, potrivit The Guardian.
„La 20 ianuarie, voi semna toate documentele necesare pentru a impune tarife de 25% la toate produsele care intră în Statele Unite din Mexic şi Canada. Această taxă va rămâne în vigoare până când drogurile, în special fentanilul şi toţi imigranţii ilegali vor înceta această invazie a ţării noastre!”, a scris Trump ales pe reţeaua sa Truth Social. Într-o postare separată, președintele ales anunța o creştere a taxelor vamale cu 10%, care se adaugă celor deja existente şi celor suplimentare pe care le-ar putea decide, pentru numeroasele produse care sosesc din China în Statele Unite.
Era de așteptat ca Europa și Regatul Unit să fie pe listă, dar, spre surprinderea multora, Trump s-a concentrat inițial doar pe vecinii săi și China.
Chris Turner, șeful departamentului de cercetare pentru Regatul Unit și Europa la ING, a declarat: „Faptul că Europa nu a fost menționată în prima postare a lui Trump despre tarife ar putea fi o veste bună pe continent. Totuși, factorii de decizie locali vor rămâne îngrijorați, întrucât poate fi doar o chestiune de timp până când Trump își va îndrepta atenția asupra sectorului auto european sau asupra tarifelor în general.”
El a adăugat: „În orice caz, amenințarea unor tarife suplimentare pentru China arată direcția în care se îndreaptă comerțul mondial”, care, a spus el, va încetini pe măsură ce toți vor majora tarifele, iar prețurile bunurilor exportate vor crește.
Acțiunile producătorilor auto europeni au scăzut marți după anunțul lui Trump, cu proprietarul Vauxhall, Stellantis, în minus cu 4,7%, Volkswagen cu 2,6% și BMW pierzând 1,5%. Acțiunile companiilor de băuturi au scăzut și ele, precum Diageo (-1,4%), care produce tequila în Mexic.
Scăderile lirei sterline și euro trebuie așteptate chiar și în cazul în care atenția lui Trump rămâne în altă parte, având în vedere efectul de domino asupra țărilor precum Regatul Unit și Germania.
În cazul în care Regatul Unit și Europa vor deveni și ele ținte, mulți analiști au susținut că Keir Starmer, premierul britanic, va fi nevoit să aleagă: să se alieze cu Trump sau să se alăture Bruxelles-ului.
Starmer ar putea negocia legături mai strânse pentru comerțul cu bunuri cu UE, în timp ce continuă să discute cu SUA despre reglementările financiare, acolo unde Londra are un oarecare avantaj.
Starmer părea să adopte o linie mai fermă cu China în discuțiile cu liderul Xi Jinping la summitul G20, într-o mișcare care ar putea să fie pe placul lui Trump. Mai pe larg, creșterea economică globală ar putea fi periclitată de efectele asupra companiilor americane, care vor fi și ele afectate de tarife, cu efecte suplimentare asupra Regatului Unit și Europei. SUA sunt cea mai mare destinație pentru exporturile din Regatul Unit și UE.
De asemenea, Canada, Mexic și China au cumpărat anul trecut produse din SUA în valoare de peste 1 trilion de dolari și au vândut bunuri și servicii de aproape 1,5 trilioane de dolari către SUA.
ING a calculat că, dacă noile tarife ale lui Trump vor fi transferate complet, acestea ar putea costa consumatorii americani până la 2.400 de dolari anual. Astfel, consumatorii vor simți rapid durerea. „Taxele se aplică la import, așa că o taxă suplimentară de 10% pe bunurile din China înseamnă că americanii vor plăti cu 4% mai mult (în medie) pentru aceste bunuri în magazine”, mai spune un analist.
„Zonele precum sectorul auto, care au lanțuri de aprovizionare integrate pe scară largă între Mexic-SUA și Canada-SUA, sunt foarte vulnerabile”, a adăugat el.
De asemenea, impunerea noilor tarife asupra tuturor bunurilor din Mexic, Canada și China într-o singură zi ar „prăbuși” economia SUA, deoarece dependența de materialele brute importate și de produsele semifinite este mare, iar taxele suplimentare ar fi copleșitoare.
Flavio Volpe, președintele Asociației Producătorilor de Piese Auto, a declarat pentru New York Times: „Jumătate dintre mașinile fabricate în Canada sunt fabricate de companii americane, iar jumătate dintre piesele care intră în toate mașinile fabricate în Canada provin de la furnizori din SUA, iar mai mult de jumătate dintre materiile prime provin din surse din SUA. Suntem mai mult decât parteneri. Suntem aproape la fel de nedespărțiți ca o familie.”