Temu versus Uniunea Europeană: Acuzat de vânzare de produse ilegale pe piața europeană, gigantul vrea să încheie o înțelegere

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
temu
sursa: shutterstock.com/

În timp ce Comisia Europeană continuă să adune dovezi pentru investigația sa, de a stabili dacă Temu ar fi încălcat Actul legislativ privind serviciile digitale, gigantul fast-fashion a declarat că se află în discuții pentru a adera la „Memorandumul de înțelegere privind vânzarea de produse contrafăcute pe internet” al Uniunii Europene (UE).

Deținută de gigantul chinez de e-commerce Pinduoduo, platforma de cumpărături Temu a debutat în SUA în 2022 și s-a extins în câteva țări europene anul trecut. Aplicația a fost descărcată de peste 47 de milioane de ori la nivel global luna trecută, generând aproximativ 500 de milioane de vizite lunare pe site. Cu peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE, Temu a fost desemnată VLOP (platformă online foarte mare) la sfârșitul lunii mai, scrie WWD.

Comisia Europeană a iniţiat recent proceduri oficiale pentru a evalua dacă Temu a încălcat Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) în domenii legate de vânzarea de produse ilegale, de proiectarea serviciului care ar putea crea dependenţă, de sistemele utilizate pentru a recomanda achiziţii utilizatorilor, precum şi de accesul cercetătorilor la date.

La începutul acestei săptămâni, Temu a declarat „va colabora pe deplin cu autoritățile pentru a sprijini obiectivul comun de a asigura o piață sigură și de încredere pentru consumatori”. Compania a declarat că își ia „în serios obligațiile conform DSA, investind continuu în întărirea sistemului de conformitate și protejarea intereselor consumatorilor pe platforma noastră.”

Un purtător de cuvânt al Temu a declarat marți: „Contrafacerea este o provocare pentru întreaga industrie, iar noi credem că eforturile de colaborare sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor comune de protejare a consumatorilor și a titularilor de drepturi.”

Produsele contrafăcute costă economia internațională peste 500 de miliarde de dolari anual, conform Camerei de Comerț a SUA.

Până la 6% din importurile UE au fost produse contrafăcute în 2019, reprezentând aproape 119 miliarde de euro, potrivit unui raport publicat la începutul acestui an de Comisia Europeană. În ceea ce privește industria de modă, sectorul a pierdut aproximativ 12 miliarde de euro în vânzări, reprezentând 5,2 la sută din vânzările totale ale UE. Această cifră a dus, de asemenea, la scăderea cu 160.000 a numărului de persoane angajate în industria confecțiilor.

Pentru a contracara această problemă, există recomandări pentru stakeholderii și statele membre ale UE de a accelera colaborarea și transparența, ca o modalitate de a combate problema veche a produselor contrafăcute. În UE, contrafacerea afectează în mod disproporționat întreprinderile mici și mijlocii, determinând o probabilitate de 34% ca acestea să eșueze în comparație cu companiile mari.

În cazul în care Temu se alătură unor companii precum Vestiaire Collective prin semnarea memorandumului de înțelegere, platforma ar fi încurajată să solicite „statutul de agent de pavilion de încredere” al Legii UE privind serviciile digitale și să participe la „modernizarea memorandumului de înțelegere”.

UE solicită o mai mare supraveghere a pieței pentru a detecta și combate contrafacerea și o utilizare sporită a sistemelor de inteligență artificială, inclusiv blockchain și tehnologia de recunoaștere a conținutului, pentru a îmbunătăți trasabilitatea și detectarea produselor contrafăcute și piratate.

Context

Decizia Comisiei urmează analizelor preliminare ale raportului de evaluare a riscurilor furnizat de Temu la sfârşitul lunii septembrie 2024, răspunsurilor la cererile oficiale de informaţii ale Comisiei din 28 iunie 2024 şi 11 octombrie 2024, precum şi informaţiilor comunicate de terţi. Comisia s-a bazat, de asemenea, pe informaţiile partajate prin intermediul mecanismului de cooperare cu autorităţile naţionale în cadrul Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale, în special cu coordonatorul serviciilor digitale din Irlanda.

Sistemele Temu au fost instituite pentru a limita vânzarea de produse neconforme în Uniunea Europeană. Printre altele, ancheta va analiza sistemele concepute pentru a limita reapariţia comercianţilor necinstiţi suspendaţi anterior, despre care se ştie că au vândut produse neconforme în trecut, precum şi sistemele de limitare a reapariţiei mărfurilor neconforme.

În carul anchetei sunt verificate riscurile legate de concepţia care creează dependenţă, inclusiv programele de recompensare de tip joc.

Temu trebuie să respecte prevederile DSA

Ancheta verifică dacă este respectată obligația din Actul legislativ privind serviciile digitale de a oferi cercetătorilor acces la datele Temu accesibile publicului şi respectarea obligaţiilor DSA legate de modul în care Temu recomandă utilizatorilor conţinut şi produse. Aceasta include cerinţa de a dezvălui principalii parametri utilizaţi în sistemele de recomandare şi de a oferi utilizatorilor cel puţin o opţiune uşor accesibilă care nu se bazează pe crearea de profiluri.

Temu ar fi pasibil de răspundere în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale în cazul în care suspiciunile Comisiei s-ar dovedi corecte, deoarece aceste deficienţe ar constitui încălcări ale articolelor 27, 34, 35, 38 şi 40 din Regulamentul privind serviciile digitale. Comisia va efectua acum cu prioritate o investigaţie aprofundată.

După iniţierea oficială a procedurii, Comisia va continua să colecteze probe, de exemplu prin trimiterea unor cereri suplimentare de informaţii către Temu sau către părţi terţe sau prin desfăşurarea unor acţiuni de monitorizare sau a unor interviuri.

Cum se desfășoară procedurile de control

Iniţierea procedurilor oficiale împuterniceşte Comisia să ia măsuri suplimentare de asigurare a respectării legislaţiei, inclusiv adoptarea unei decizii de neconformitate. De asemenea, Comisia este împuternicită să accepte angajamentele asumate de Temu în vederea remedierii aspectelor care fac obiectul procedurii.

Actul legislativ privind serviciile digitale nu stabileşte niciun termen legal pentru încetarea procedurilor oficiale. Durata unei investigaţii aprofundate depinde de mai mulţi factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care societatea în cauză cooperează cu Comisia şi de exercitarea dreptului la apărare.

În plus, iniţierea procedurii oficiale nu aduce atingere rezultatului acesteia sau oricărei alte proceduri pe care Comisia poate decide să o iniţieze în temeiul altor articole din Actul legislativ privind serviciile digitale.

De asemenea, aceasta nu împiedică eventualele măsuri de asigurare a respectării legislaţiei care pot fi luate de autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor din cadrul Reţelei de cooperare în materie de protecţie a consumatorului (CPC) în ceea ce priveşte respectarea de către Temu a obligaţiilor care îi revin în temeiul legislaţiei Uniunii privind protecţia consumatorilor. Comisia îşi va continua eforturile de cooperare cu autorităţile naţionale în ceea ce priveşte asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale, inclusiv prin intermediul grupului de lucru dedicat consumatorilor şi pieţelor online al Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale.

În mod similar, iniţierea procedurilor oficiale nu împiedică nici acţiunile şi deciziile care pot fi luate de autorităţile de supraveghere a pieţei în temeiul Directivei privind siguranţa generală a produselor (Regulamentul privind siguranţa generală a produselor începând cu 13.12.2024).