Temu a intrat în vizorul Comisiei Europene. Platforma de comerț online ar vinde produse ilicite
Comisia Europeană a iniţiat joi proceduri oficiale pentru a evalua dacă este posibil ca Temu să fi încălcat Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) în domenii legate de vânzarea de produse ilegale, de proiectarea serviciului care ar putea crea dependenţă, de sistemele utilizate pentru a recomanda achiziţii utilizatorilor, precum şi de accesul cercetătorilor la date.
Decizia de joi urmează analizelor preliminare ale raportului de evaluare a riscurilor furnizat de Temu la sfârşitul lunii septembrie 2024, răspunsurilor la cererile oficiale de informaţii ale Comisiei din 28 iunie 2024 şi 11 octombrie 2024, precum şi informaţiilor comunicate de terţi. Comisia s-a bazat, de asemenea, pe informaţiile partajate prin intermediul mecanismului de cooperare cu autorităţile naţionale în cadrul Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale, în special cu coordonatorul serviciilor digitale din Irlanda.
Sistemele Temu au fost instituite pentru a limita vânzarea de produse neconforme în Uniunea Europeană. Printre altele, ancheta va analiza sistemele concepute pentru a limita reapariţia comercianţilor necinstiţi suspendaţi anterior, despre care se ştie că au vândut produse neconforme în trecut, precum şi sistemele de limitare a reapariţiei mărfurilor neconforme.
În carul anchetei sunt verificate riscurile legate de concepţia care creează dependenţă a serviciului, inclusiv programele de recompensare de tip joc, şi sistemele pe care Temu le-a instituit pentru a atenua riscurile care decurg dintr-o astfel de concepţie care creează dependenţă, care ar putea avea consecinţe negative asupra bunăstării fizice şi mentale a unei persoane.
Temu trebuie să respecte prevederile DSA
Ancheta verifică dacă este respectată obligația din Actul legislativ privind serviciile digitale de a oferi cercetătorilor acces la datele Temu accesibile publicului şi respectarea obligaţiilor DSA legate de modul în care Temu recomandă utilizatorilor conţinut şi produse. Aceasta include cerinţa de a dezvălui principalii parametri utilizaţi în sistemele de recomandare Temu şi de a oferi utilizatorilor cel puţin o opţiune uşor accesibilă care nu se bazează pe crearea de profiluri.
Temu ar fi pasibil de răspundere în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale în cazul în care suspiciunile Comisiei s-ar dovedi corecte, deoarece aceste deficienţe ar constitui încălcări ale articolelor 27, 34, 35, 38 şi 40 din Regulamentul privind serviciile digitale. Comisia va efectua acum cu prioritate o investigaţie aprofundată.
După iniţierea oficială a procedurii, Comisia va continua să colecteze probe, de exemplu prin trimiterea unor cereri suplimentare de informaţii către Temu sau către părţi terţe sau prin desfăşurarea unor acţiuni de monitorizare sau a unor interviuri.
Cum se desfășoară procedurile de control
Iniţierea procedurilor oficiale împuterniceşte Comisia să ia măsuri suplimentare de asigurare a respectării legislaţiei, inclusiv adoptarea unei decizii de neconformitate. De asemenea, Comisia este împuternicită să accepte angajamentele asumate de Temu în vederea remedierii aspectelor care fac obiectul procedurii.
Actul legislativ privind serviciile digitale nu stabileşte niciun termen legal pentru încetarea procedurilor oficiale. Durata unei investigaţii aprofundate depinde de mai mulţi factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care societatea în cauză cooperează cu Comisia şi de exercitarea dreptului la apărare.
În plus, iniţierea procedurii oficiale nu aduce atingere rezultatului acesteia sau oricărei alte proceduri pe care Comisia poate decide să o iniţieze în temeiul altor articole din Actul legislativ privind serviciile digitale.
De asemenea, aceasta nu împiedică eventualele măsuri de asigurare a respectării legislaţiei care pot fi luate de autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor din cadrul Reţelei de cooperare în materie de protecţie a consumatorului (CPC) în ceea ce priveşte respectarea de către Temu a obligaţiilor care îi revin în temeiul legislaţiei Uniunii privind protecţia consumatorilor. Comisia îşi va continua eforturile de cooperare cu autorităţile naţionale în ceea ce priveşte asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale, inclusiv prin intermediul grupului de lucru dedicat consumatorilor şi pieţelor online al Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale.
În mod similar, iniţierea procedurilor oficiale nu împiedică nici acţiunile şi deciziile care pot fi luate de autorităţile de supraveghere a pieţei în temeiul Directivei privind siguranţa generală a produselor (Regulamentul privind siguranţa generală a produselor începând cu 13.12.2024).