Planul marilor companii pentru a face internetul mai rapid
Inginerii și companiile mari promovează o tehnologie numită L4S despre care spun că ar putea face web-ul să fie mai rapid. Dar cum?
Internetul încă este considerat prea lent. Deși avem aproape orice serviciu disponibil la un click distanță, nerăbdarea oamenilor pare să fi atins un nou nivel. Oamenii vor totul instant iar latența unor site-uri este considerată de neacceptat.
Există un plan pentru eliminarea latenței, iar companii mari precum Apple, Google, Comcast, Charter, Nvidia, Valve, Nokia, Ericsson, compania-mamă T-Mobile Deutsche Telekom și multe altele lucrează la asta, scrie The Verge.
Este un nou standard de internet numit L4S, un proiect care a fost finalizat și publicat la începutul anului și ar putea afecta serios timpul pe care îl petrecem așteptând ca paginile web sau fluxurile să se încarce și să reducă erorile în apelurile video. De asemenea, ar putea ajuta la schimbarea modului în care gândim viteza internetului și ar putea ajuta dezvoltatorii să creeze aplicații care pur și simplu nu sunt posibile în realitățile actuale ale internetului.
Internetul este o rețea vastă de tuburi, routere interconectate, comutatoare, fibre și multe altele care conectează dispozitivul la un server undeva. Dacă există un blocaj în orice moment al acelui drum, experiența de navigare ar putea avea de suferit. Și există o mulțime de blocaje potențiale - serverul care găzduiește videoclipul pe care doriți să-l vizionați ar putea avea o capacitate limitată de încărcare, o parte vitală a infrastructurii internetului ar putea fi defectă, ceea ce înseamnă că datele trebuie să călătorească mai departe pentru a ajunge la dumneavoastra, computerul ar putea avea dificultăți să proceseze datele etc.
Uneori, veriga cu cea mai slabă capacitate din lanț determină limitele a ceea ce este posibil. Ai putea fi conectat la cel mai rapid server imaginabil printr-o conexiune de 8 Gbps, iar dacă routerul tău poate procesa doar 10 Mbps de date la un moment dat, la asta vei fi limitat. Și, de asemenea, fiecare întârziere se adună, așa că dacă computerul adaugă 20 de milisecunde de întârziere, iar routerul adaugă 50 de milisecunde de întârziere, ajungi să aștepți cel puțin 70 de milisecunde pentru ca ceva să se întâmple.
Fiecare parte a rețelei (cum ar fi comutatoarele, routerele, modemurile etc.) are propria sa limită asupra numărului de date pe care le poate gestiona.
Încărcarea unei pagini web înseamnă mai multe runde de comunicare dus-întors între dispozitivele și serverele noastre, astfel încât problemele de latență se înmulțesc. Pachetele care se blochează timp de 25 de milisecunde se pot adăuga atunci când trebuie să facă călătoria de 10 sau 20 de ori. Vom aștepta în funcție de timpul pe care pachetele noastre de date îl petrec între dispozitive.
L4S înseamnă Low Latency, Low Loss, Scalable Throughput, iar scopul său este de a vă asigura că pachetele de date petrec cât mai puțin timp așteptând inutil la coadă, reducând nevoia de așteptare. Pentru a face acest lucru, scurtează bucla de feedback de latență; când începe să aibă loc aglomerația, L4S face cA dispozitivele să afle imediat și pot începe să facă ceva pentru a remedia problema. De obicei, asta înseamnă să renunțe ușor la câte date trimit.
Standardul L4S adaugă un indicator la pachetele de date, care anunță dacă au experimentat congestie în călătoria lor de la un dispozitiv la altul. Dacă navighează direct, nu este nicio problemă și nu se întâmplă nimic. Dar dacă trebuie să aștepte într-o coadă mai mult de o anumită perioadă de timp, marchează ca având congestie. În acest fel, dispozitivele pot începe să facă ajustări imediat pentru a preveni agravarea aglomerației și pentru a o elimina cu totul. Acest lucru face ca datele să circule cât mai repede posibil și scapă de latență .
Practic, L4S ar reduce latența pe internet, iar acest lucru ar putea ajuta, ca experiența de zi cu zi de utilizare a internetului să fie mai plăcută.
Sunt câteva nume mari implicate în dezvoltarea acestui Internet L4S. Potrivit CableLabs, există deja aproximativ 20 de modemuri de cablu care îl acceptă deja, iar Comcast, Charter și Virgin Media au participat la evenimente menite să testeze modul în care funcționează hardware-ul și software-ul pre-lansare cu L4S. Companii precum Nokia, Vodafone și Google au participat și ele la aceste teste.
Apple afișează o încredere și mai mare în L4S, după ce la WWDC 2023 a inclus suport beta pentru acesta în iOS 16 și macOS Ventura. Apple lansează progresiv L4S pentru un set aleatoriu de utilizatori cu iOS 17 și macOS Sonoma, pentru testare. Ar fi un produs cheie pentru viteza telefoanelor iPhone.
În același timp cu WWDC, Comcast a anunțat primele teste de teren L4S din industrie în colaborare cu Apple, Nvidia și Valve.
L4S este compatibil în general cu sistemele de control al congestionării utilizate în prezent.
Cu toate acestea, mai este mult de muncă înainte ca următorul apel Zoom să poată fi realizat aproape fără latență, arata The Verge.