Jocul se schimbă în China: majoritatea mașinilor noi vândute anul viitor vor fi electrice. Ce fac producătorii europeni
China ar putea atinge, în 2025, un obiectiv important în sectorul auto național și global: vânzările de mașini electrice sunt așteptate să depășească, în premieră, vânzările de vehicule cu motoare cu ardere internă, plasând cea mai mare piață auto din lume cu mult în fața rivalilor din Occident.
China este pe cale să depășească prognozele internaționale, întrucât vânzările interne de vehicule electrice — inclusiv modelele pur electrice și hibride plug-in — ar urma să crească cu aproximativ 20% de la an la an, ajungând la peste 12 milioane de mașini în 2025, conform celor mai recente estimări furnizate publicației Financial Times de către băncile de investiții UBS și HSBC, precum și de către grupurile de cercetare Morningstar și Wood Mackenzie. În 2022, în China s-au vândut 5,9 milioane de mașini verzi.
În același timp, vânzările de mașini cu motoare tradiționale sunt așteptate să scadă cu peste 10% anul viitor, coborând sub 11 milioane, o prăbușire de aproape 30% față de cele 14,8 milioane din 2022.
Situația globală
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice a încetinit în Europa și SUA, pe fondul adoptării lente a noilor tehnologii de către industria auto tradițională, al incertitudinii legate de subvențiile guvernamentale și al protecționismului în creștere față de importurile din China.
Robert Liew, director de cercetare pentru energie regenerabilă în regiunea Asia-Pacific la Wood Mackenzie, a declarat că acest punct de referință atins de China în sectorul vehiculelor electrice evidențiază succesul țării în dezvoltare tehnologică și asigurarea lanțurilor globale de aprovizionare. De asemenea, dimensiunea industriei a permis reducerea semnificativă a costurilor de fabricație și scăderea prețurilor pentru consumatori.
„Vor să electrifice totul”, a spus Liew. „Nicio altă țară nu se apropie de China.”
Este abia „la începutul”
Deși ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice în China s-a temperat după un boom post-pandemic, prognozele sugerează că ținta oficială a Beijingului, de a atinge o pondere de 50% a vehiculelor electrice din totalul vânzărilor auto până în 2035, va fi realizată cu 10 ani mai devreme.
Pe măsură ce piața vehiculelor electrice din China a înregistrat o creștere de aproape 40% de la an la an în 2024, cota de piață a mașinilor străine a scăzut la un minim record de 37% — o scădere puternică față de 64% în 2020, conform datelor Automobility, o firmă de consultanță din Shanghai.
Doar în această lună, GM a înregistrat o pierdere de peste 5 miliarde de dolari din valoarea operațiunilor sale chineze; compania-mamă a Porsche a avertizat cu privire la o depreciere de până la 20 miliarde de euro a participației sale la Volkswagen; iar rivalii Nissan și Honda au anunțat că răspund unui „mediu de afaceri în schimbare” printr-o fuziune.
Producătorii chinezi de automobile se confruntă, la rândul lor, cu o competiție internă. Yuqian Ding, analist la HSBC, a declarat că, deși vehiculele electrice reprezintă acum o parte „strategic importantă” a noii economii high-tech a Chinei, competiția intensă va „forța” ieșirea mai multor jucători de pe piață, pe măsură ce industria se consolidează.
Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, a declarat că industria este abia „la începutul” unei perioade de schimbări fără precedent.