Cine ar trebui să despăgubească victimele fraudei online? Tensiunile dintre bănci și platformele de social media cresc
Tensiunile dintre bănci și platformele de social media din Marea Britanie cresc, pe măsură ce avansează și discuțiile despre cine ar trebui să despăgubească direct victimele fraudei online.
Începând cu 7 octombrie, băncile sunt obligate să compenseze victimele escrocheriilor cu plată push autorizată (APP) cu o sumă maximă de 85.000 de lire sterline, dacă acele persoane au fost păcălite sau manipulate psihologic să transfere bani, scrie CNBC.
Escrocheria autorizată prin plată push (Authorized Push Payment fraud - APP fraud) este o formă de fraudă în care victima este păcălită să autorizeze o plată către contul unui escroc, crezând că trimite banii unei persoane sau unei companii legitime. În aceste cazuri, victima este manipulată sau convinsă să facă plata.
Despăgubirea victimelor fraudelor online a devenit obligatorie în Marea Britanie, însă ridică întrebări privind cine suportă cea mai mare parte a costurilor.
Joi, firma britanică de tehnologie financiară Revolut a criticat Meta Platforms, compania-mamă a Facebook, pentru abordarea sa de a combate frauda, acuzând că platforma de social media nu face destule pentru a combate frauda la nivel global. De asemenea, Revolut a spus că gigantul tehnologic din SUA ar trebui să despăgubească direct persoanele care sunt victime ale înşelătoriilor prin intermediul platformelor sale de socializare.
La o zi după ce Meta a anunţat un parteneriat cu băncile britanice NatWest şi Metro Bank cu privire la un cadru de partajare a datelor conceput pentru a preveni ca clienţii săi să cadă pradă schemelor de fraudă, Revolut a spus că pactul „nu îndeplineşte foarte mult din ceea ce este necesar pentru a combate frauda la nivel global”.
Într-o declaraţie, Woody Malouf, directorul pentru criminalitate financiară al Revolut, a declarat că planurile Meta de a combate frauda financiară pe platformele sale se rezumă la „pași mici, când ceea ce are nevoie industria cu adevărat este un salt uriaş înainte”.
„Aceste platforme nu au nicio responsabilitate în despăgubirea victimelor şi, prin urmare, nu au niciun stimulent să facă ceva în acest sens. Un angajament faţă de partajarea datelor, deşi este necesar, pur şi simplu nu este suficient de bun”, a adăugat Malouf.
Tensiunile între bănci și companiile de tehnologie sunt în creștere de ceva timp. Frauda online a crescut dramatic în ultimii ani din cauza utilizării accelerate a platformelor digitale pentru plăți și achiziții online.
În iunie, Financial Times a raportat că Partidul Laburist din Marea Britanie a elaborat propuneri pentru a forța firmele de tehnologie să despăgubească victimele fraudei care apare pe platformele lor. Nu este clar dacă guvernul încă intenționează să solicite companiilor de tehnologie să plătească despăgubiri pentru victimele fraudei APP.
Matt Akroyd, avocat specializat în litigii comerciale la Stewarts, a declarat pentru CNBC că, după ce au obținut reducerea plafonului de despăgubire pentru frauda APP la 85.000 de lire sterline, băncile „vor primi un alt impuls pentru a împinge guvernul să plaseze o parte din responsabilitatea de reglementare asupra companiilor de tehnologie”.
Autoritățile britanice au propus anterior suma de 415.000 de lire sterline ca plafon pentru despăgubiri, însă au redus-o la 85.000 de lire sterline.
De altfel, băncile și autoritățile de reglementare au presat de mult timp campaniile de social media să colaboreze mai mult cu băncile din Marea Britanie pentru a ajuta la combaterea fraudei. O cerere cheie a fost ca firmele de tehnologie să partajeze mai multe informații detaliate despre cum sunt folosite platformele lor de infractori.
Firmele de tehnologie cer o colaborare intersectorială
Meta a respins afirmațiile conform cărora ar trebui să fie responsabilă pentru plata despăgubirilor către victimele fraudei APP.
Într-un comunicat scris către o comisie parlamentară anul trecut, gigantul social media a declarat că băncile din Marea Britanie sunt „prea concentrate pe eforturile lor de a transfera responsabilitatea pentru fraudă către alte industrii”, adăugând că acest lucru „creează un mediu ostil care le oferă un avantaj infractorilor”.
Compania a spus că poate folosi informații în timp real de la marile bănci prin inițiativa sa Fraud Intelligence Reciprocal Exchange (FIRE) pentru a ajuta la oprirea fraudei și îmbunătățirea sistemelor sale de detectare bazate pe învățare automată și inteligență artificială.
FIRE „este conceput pentru a permite băncilor să partajeze informații astfel încât să putem lucra împreună pentru a proteja oamenii care folosesc serviciile noastre”, a spus un purtător de cuvânt al Meta săptămâna trecută. „Frauda este o problemă intersectorială care poate fi abordată doar prin colaborare.”