Tranziția lentă către mașinile electrice blochează investițiile în sectorul auto european. UE pierde bani pe un segment nerentabil

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
tranzitie auto
sursa: gettyimages.com/

Tranziția către mașinile electrice (EV) este mai dificil de realizat decât anticipau decidenții europeni atunci când au propus renunțarea la motoarele pe combustie. La nici un an de la acel moment, producătorii auto se văd nevoiți să reducă producția într-un segment sufocat de concurența asiatică.

Europa nu are infrastructura necesară să concureze cu Asia pe segmentul vehiculelor electrice. În mod contrar așteptărilor, europenii au resurse pentru a susține producția, însă nu au capacitatea de a dezvolta un model durabil în acest sens.

Legea adoptată anul trecut la sfârșitul lui martie, referitoare la interzicerea fabricării de mașini pe combustie din 2035, nu a trezit prea mult entuziasmul consumatorilor din Uniunea Europeană.

La începutul lui 2024, Germania, care deține cea mai mare piață de automobile din Europa, a hotărât să nu mai acorde subvenții pentru achiziția de mașini electrice noi. Impactul deciziei s-a resimțit imediat: vânzările de EV au scăzut cu 37% în iulie și 12% după mai bine de jumătate de an. Situația este similară și în alte țări din cadrul uniunii, care au renunțat la ajutorul de stat.

Scăderea vânzărilor a determinat marii producători să se adapteze în funcție de cerere, notează Cinco Dias.

„Ne vom ajusta planurile de investiții în vehicule electrice raportat la numărul de vânzări din piață”, a declarat Carlos Tavares, directorul Stellantis.

Lipsa subvențiilor, costurile mari de producție, legislația obligatorie și infrastructura deficitară fac mașinile electrice neatractive pentru șoferul european. De la inițierea propunerii electrificării parcului auto din UE în 2021 și până la adoptarea legii zero emisii în 2023, miliarde de euro au fost pompate în dezvoltarea unui segment care aparent, pare sortit eșecului.

„Am investit 300 de milioane de euro într-o uzină de baterii auto, însă cota de vânzări EV în țară este de 5%. Nu credem în planurile uniunii ca toate mașinile noi produse din 2035 să fie electrice. Această obligație nu este bună pentru afacerile din domeniu, dar mai ales pentru clienți”, reclamă directorul unei companii de automobile, supărat pe evoluția pieței EV din Europa.

Oficialii de la Bruxelles au setat un termen limită, însă acum sunt nevoiți să alerge contra-cronometru. Impunerea tarifelor vamale producătorilor EV din China, cu scopul de a proteja piața europeană, nu ajută în contextul actual, ci mai degrabă izolează industria unui continent speriat de competiție. 

Tot mai mulți constructori din domeniul auto european au luat în calcul sistarea producției unor modele electrice, pentru că nu sunt rentabile pe termen lung. Alții, au închis porțile uzinelor de baterii pentru EV și au dat afară mii de angajați. Incertitudinile privind locurile de muncă din industrie cresc pe măsură ce vehiculele electrice se dovedesc neprofitabile.

Ca electromobilul să fie accesibil pentru cumpărători, costurile de producție trebuie să fie scăzute pentru constructori, fapt ce în prezent nu este fezabil pentru că Europa nu a investit suficient pe zona de cercetare-inovare-dezvoltare a componentelor, deși a alocat bugete uriașe în această direcție. 

Încăpățânarea și reticența de a învăța din modelul de succes asiatic menține industria auto europeană în umbra competiției, iar promisiunea unui transport rutier cu zero emisii devine tot mai greu de îndeplinit. Totodată, UE nu va putea face tranziția de la combustie la electric în orizontul de timp propus în absența unei coordonări la nivel continental dintre marii producători din domeniu și autoritățile statelor membre.