Atacurile Houthi asupra navelor cargo s-au extins în Oceanul Indian. Ruta ocolitoare și scumpă, prin sudul Africii, nu mai e sigură
Teroriștii Houthi din Yemen, susținuți de Iran, au început atascurile asupra navelor din largul Oceanului Indian, cele care ocolesc Marea Roșie, din cauza atacurilor din Golful Aden și trec prin sudul Africii. Astfel, nici ruta ocolitoare a tranzitului de mărfuri înspre și dinspre Europa nu mai e sigură.
Atacurile Houthi amenință de-acum navele comerciale la sute de mile distanță în Oceanul Indian. Au lovit o navă de containere mult dincolo de Marea Roșie săptămâna trecută, au avertizat oficiali și experți maritimi, citați de Financial Times. O dronă a lovit MSC Orion în noaptea de 26 aprilie, dar incidentul a fost raportat mult mai târziu.
MSC Orion, deținută de compania Mediterranean Shipping Company (MSC) din Geneva, operatorul celei mai mari flote de nave de containere din lume, a fost lovită de o dronă la o distanță de aproximativ 400 de mile marine sud-est de Cornul Africii, conform biroului de Operații Comerciale Maritime al Regatului Unit, din Dubai.
Au urmat amenințări a Houthi-ilor în martie de a-și extinde atacurile în Oceanul Indian, inclusiv asupra navelor comerciale care navighează între Asia și Europa în jurul Capului Bunei Speranțe.
Multe companii de transport maritim au trecut la această rută mai lungă pentru a evita atacurile Houthi pe abordările către Canalul Suez din Marea Roșie și Golful Aden.
Cine sunt rebelii Houthi. Ei au lansat zeci de atacuri începând din noiembrie asupra navelor comerciale, spunând că acționează în sprijinul palestinienilor din Gaza, folosind o combinație de rachete și drone. Houthi au declarat că vizează navele cu legături către Israel, SUA și Marea Britanie. Navele rusești și chinezești au imunitate în zonă.
Atacul grupului islamist asupra MSC Orion extinde zona maritimă de pericol din campania împotriva navelor occidentale către o zonă mare, neafectată până acum - nord-vestul Oceanului Indian. Este probabil ca unele nave - în special cele cu legături cu Israel, SUA sau Marea Britanie - să fie redirecționate mai departe de amenințare, adăugând la deja încărcatele costuri de transport al mărfurilor.
MSC Orion și echipajul sunt în siguranță și își continuă traseul către următorul port de destinație. Un buletin de la Centrul Comun de Informații Maritime, o organizație internațională care dă informații despre amenințările din zonă, a spus că s-au găsit resturi de dronă pe navă, care a suferit doar daune minore.
Houthi-ii au reușit în februarie să scufunde Rubymar, o navă cu proprietate libaneză pe care au descris-o ca fiind britanică, la capătul sudic al Mării Roșii. Un atac în martie a ucis trei marinari la bordul True Confidence, un transportator vrac, în Golful Aden.
Atacurile grupului au scăzut în frecvență și severitate după retragerea în aprilie a Behshad-ului în Iran, o navă cu proprietate iraniană creditată în mod larg cu furnizarea grupului cu informații de informații și informații de țintire. Behshad a petrecut trei ani în Marea Roșie și Golful Aden, lângă Yemen. Pe lângă atacul asupra MSC Orion, Houthi-ii au lovit și vineri Andromeda Star, un petrolier care naviga prin Marea Roșie. MSC a fost ținta mai multor atacuri de grupuri legate de Iran în ultimele luni - atacuri pe care JMIC le-a atribuit legăturilor companiei cu Israelul.