A fost actualizat ghidul e-Factura. Boloș: Lucrăm la o aplicație simplificată pentru firmele mici
Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş anunță noi modificări pentru firmele mici. Potrivit unui comunicat al Ministerului de Finanțe, a fost actualizat ghidul de accesare şi utilizare a sistemului e-Factura, care poate fi consultat de aici.
Ministerul Finanţelor lucrează la o aplicaţie simplificată e- Factura pentru firmele mici care nu au un volum mare de facturi, pe care o va lansa la începutul lunii martie.
„Fiecare discuție și fiecare îmbunătățire adoptată au ținut cont de nevoile semnalate de contribuabili. Avem deja o serie importantă de actualizări, din care reamintesc: A fost introdusă și funcția de autofacturare, platforma nu mai poate înregistra aceeași factură de mai multe ori, a fost introdusă filtrarea pe criterii specifice, descărcarea facturilor se poate face direct în PDF, a fost rezolvată problema zecimalelor și lista continuă. Acum lucrăm la o aplicație simplificată pentru firmele mici care nu au un volum mare de facturi, pe care o vom lansa la începutul lunii martie. Am spus de la bun început că sistemul este unul perfectibil și că ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, iar toate aceste modificări demonstrează această deschidere de a face implementarea cât mai accesibilă”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Ce trebuie să știe contribuabilii
De la 1 ianuarie 2024 în relaţia business-to-business (B2B), până în prezent, aproximativ 40 milioane de facturi au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totală de 397 miliarde de lei.
Un aspect important pe care l-au semnalat contribuabilii a fost imposibilitatea accesării sistemului în situaţiile în care au loc lucrări de mentenanţă la nivelul Spaţiului Privat Virtual (SPV). În acest sens, utilizarea e-Factura se poate face acum direct de pe site-ul ANAF. Trebuie însă ca utilizatorul să aibă cont în SPV, unde s-a înregistrat în baza certificatului digital.
Potrivit comunicatului de pe site-ul ministerului, în situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art.10 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare (n.r. de la 1 iulie sunt 5 zile calendaristice) de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.