Toate companiile de petrol și gaze vor plăti un impozit de 0,5% din cifra de afaceri. Care este impactul asupra consumatorilor

G.C. Data publicării: Data actualizării:
carburanti
sursa: shutterstock.com/

Camera Deputaților a aprobat marți o modificare a Codului fiscal prin care toate companiile de petrol, gaze și carburanți din România vor plăti anul viitor un impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri. Până acum, erau obligate să plătească, conform unei măsuri adoptate anului trecut, doar companiile care aveau o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro. Care sunt motivele și ce spun specialiștii?

Conform proiectului, „persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfăşurând activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanţelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”.

Inițiativa a fost respinsă de Senat, de Guvern și de Consiliul Economic și Social. Camera Deputaţilor este for decizional pentru acest act normativ.

Expunerea de motive - ce spun inițiatorii legii

Inițiatorii acestei modificări legislative, un deputat de la PSD și doi de la minorități, susțin că pragul de 50 de milioane de euro aflat în vigoare până acum creează discriminare în piață între firmele mari și cei mici. 

De asemenea, un alt argument este că firmele mari ar fi început să înființeze business-uri mai mici pentru a evita plata taxei, ceea ce este legal, însă aduce prejudicii bugetului de stat.

„Jucătorii de prim rang din piața de petrol și gaze naturale care au avut în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 EUR au libertatea de a-și înființa societăți, alocând la nivelul acestora o parte din veniturile realizat din aceste activități, eludând astfel, printr-o metodă extrem de facilă, plata integrală a impozitului suplimentar datorat bugetului de stat. 

Mai mult, chiar dacă o parte din jucătorii de prim rang nu vor face astfel de demersuri, este doar o chestiune de timp până când aceștia vor fi presați din punct de vedere comercial, prin pierderea clienților/veniturilor și a cotei de piață relevante, să implementeze măsuri similare estopând discriminarea concurențială creată în piață de ceilalți jucători, ceea ce, în final, va conduce la nerealizarea țintelor de încasări preconizate la nivelul bugetului de stat din România  în legătură cu impozitul suplimentar aplicabil în sectorul petrolului și gazelor naturale”, se arată în expunerea de motive.

„În aceste condiții, este imperativ a fi introduse măsuri pentru stoparea unor astfel de practici neconcurențiale și eliminarea riscurilor de dezechilibre la nivel național a sectorului de petrol și gaze naturale, ce ar putea aduce atingere inclusiv asupra măsurilor de siguranță energetică la nivelul României.

Prin măsurile propuse se urmărește crearea unui cadru unitar echilibrat pentru toți jucătorii de pe piața de petrol și gaze ce activează pe piața românească, printr-un comportament fiscal care să se dezvolte într-un mediu concurențial real și care să nu permită existența unor standarde duble între aceiași jucători ce activează pe aceeași piață”, mai spun inițiatorii.

Ce cred specialiștii

Unii specialiști consultați de DigiEconomic cred că jucătorii de petrol și gaze ar putea transfera costurile suplimentare generate de noul impozit către consumatori, crescând prețurile la carburanți și alte produse petroliere.

O analiză a Asociației Energia Inteligentă arată, de asemenea, că adoptarea acestei inițiative se va traduce, într-un final, în prețuri mai mari pentru consumatori, întrucât firmele sectorul petrol și gaze vor crește prețurile pentru a nu intra în faliment.

„Aceste măsuri, vor lovi, în fapt tocmai în consumatori. Este adevărat, consumatorii vor simți efectul acestor modificări legislative la mult timp după ce votanții acestei legi, fluturând beneficiile legii, vor fi realeși în viitorul Parlament al României.

Cea mai mare parte a companiilor de petrol, gaze și carburanți – furnizori, retaileri, distribuitori, transportatori – au cifră de afaceri foarte mare și marjă de profit foarte mică. În fapt supraimpozitul introdus de modificările din Camera Deputaților este mai mare  decât profitul pe care unii dintre aceștia îl obțin. În această situație unii furnizori / retaileri sunt în situația în care trebuie să achite la stat un impozit (sumă a tuturor tipurilor de impozite) mai mare decât câștigul lor. Adică ar da faliment. Alternativa este majorarea prețului la combustibili și gaze naturale. Iar cel mai probabil inițiativa populistă a deputaților va avea ca efect – prețuri mai mari la gaze, benzină și motorină”, arată Dumitru Chisăliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă.