Tarifele promise de Donald Trump ar putea afecta puternic industria auto din Statele Unite

G.C. Data publicării:
trump economie
sursa: shutterstock.com/

Tarifele promise de noul președinte al SUA, Donald Trump, asupra importurilor din Europa, Mexic, Canada și China vor pune în dificultate industria auto din Statele Unite, inclusiv giganți globali precum Ford. Modelul Ford F-150, cea mai vândută mașină din SUA de peste 40 de ani, este mai puțin „american” decât sugerează imaginea sa: doar 32% din componentele sale sunt fabricate în SUA sau Canada, iar versiunea electrică F-150 Lightning include doar 24% componente americane.

În cazul în care promisiunile privind tarifele devin realitate, prețul acestui model ar putea crește semnificativ, iar reconfigurarea lanțului de aprovizionare pentru a produce totul local ar putea dura ani de zile. Situația F-150 evidențiază o problemă universal valabilă în industria auto, care depinde de lanțul complex - și global - de furnizori, spune Ivan Drury, analist la Edmunds, potrivit The Guardian.

Trump a propus tarife de 60-100% pentru bunurile din China și între 10-20% pentru importuri din alte țări. La un miting, noul președinte a menționat chiar o taxă de 500% pentru mașinile fabricate în Mexic.

Deși intenția este de a impulsiona producția internă și de a crea locuri de muncă, criticii avertizează asupra riscurilor legate de inflație și impactul resimțit de gospodăriile americane. O cercetare realizată de ING estimează că, dacă costurile noilor tarife sunt transferate integral asupra consumatorilor, americanii vor trebui să plătească cu 2.400 de dolari mai mult pe cap de locuitor anual pentru bunuri.

„Suntem într-un punct al istoriei industriei auto în care ecuația nu mai este simplă, iar emblema de pe capotă nu indică întotdeauna locul de producție”, a declarat Patrick Masterson de la Cars.com.

Reconfigurarea completă a producției în SUA ar fi un proces lung și dificil, deoarece fabricile ar trebui construite sau extinse, iar o forță de muncă ar trebui angajată și instruită. Furnizorii de piese sunt adesea la capacitate maximă sau nu păstrează stocuri pentru a răspunde schimbărilor bruște de cerere, a subliniat Drury.

Unii producători auto care au investit în fabrici în SUA ar putea fi în poziții mai bune pentru a face față tarifelor, mai ales în cazul vehiculelor electrice, a spus Masterson. Ford și GM pregătesc mai multe fabrici noi care vor produce vehicule electrice sau baterii în sudul SUA și în Michigan.

Pe de altă parte, tarifele ar putea fi problematice pentru vehiculele electrice, deoarece producătorii importă componente precum semiconductori. Industria americană de cipuri nu este capabilă să asigure integral necesarul producătorilor auto din SUA.

Deși tarifele ar putea provoca turbulențe, de creșterea costurilor ar putea beneficia și producătorii auto, oferindu-le ocazia de a crește prețurile, a spus Isabella Weber, economist la Universitatea din Massachusetts, Amherst.