Mașinile electrice ar putea ajunge anul viitor la o cotă de piaţă de 24% în UE, pe măsură ce producătorii vor lansa modele mai ieftine
Automobilele electrice ar putea ajunge anul viitor la o cotă de piaţă de până la 24% în Europa, pe măsură ce producătorii vor începe să lanseze modele mai ieftine, ca răspuns la încetinirea cererii și pentru a atinge obiectivele climatice impuse de Uniunea Europeană (UE), potrivit unei analize realizate de ONG-ul Transport & Environment.
O creştere a cotei de piaţă a automobilelor electrice peste pragul de 20% ar reprezenta un avans semnificativ comparativ cu situaţia din acest an. În perioada ianuarie-iulie 2024, vehiculele electrice pe baterie au reprezentat doar 12,5% din totalul înmatriculărilor de autoturisme din UE, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Unii producători cer UE să activeze o clauză de criză specială pentru a amâna obiectivele de emisii cu doi ani, invocând temeri legate de vânzările lente, însă scenariul T&E prognozează că mașinile electrice vor contribui cu 60%, în medie, la obiectivul de reducere a emisiilor de carbon. Acest lucru va fi, în parte, determinat de 7 noi modele complet electrice sub 25.000 de euro care ar urma să apară pe piaţă anul acesta şi anul următor. Renault 5 şi Citroen e-C3 se numără printre acele modele care vor ajuta la acoperirea decalajului faţă de normele mai stricte ale UE privind emisiile pentru 2025.
„Anul 2025 va fi excelent pentru europenii care caută o mașină electrică. Vehiculele electrice ar trebui să reprezinte aproape un sfert din noile mașini vândute datorită avalanșei de noi modele mai accesibile. Dependența producătorilor de modelele hibride este o strategie pe termen scurt pentru climă și pentru a concura cu vehiculele electrice chinezești”, a declarat Lucien Mathieu, director de automobile la T&E.
Dacă producătorii auto încă se confruntă cu dificultăți, pot „colabora” cu alți producători pentru a reduce și mai mult emisiile, conform analizei. Dacă Volkswagen colaborează cu Tesla, de exemplu, doar 17% din vânzările sale ar trebui să fie vehicule electrice în 2025 (în loc de 22%). Dacă Ford colaborează cu Volvo, așa cum a făcut în 2021, electricelear trebui să reprezinte doar 9% din vânzări, în loc de 21%.
ONG-ul T&E a făcut un apel către Uniunea Europeană şi parlamentele naţionale să susţină cererea pentru automobile electrice cu politici precum obiective pentru flotele companiilor, infrastructura de încărcare şi programe de leasing social.