Italia versus Stellantis. Guvernul lansează o nouă serie de atacuri asupra producătorului Fiat şi Alfa Romeo
În ultimele luni, guvernul italian a intrat într-o serie tot mai largă de conflicte cu unul dintre cei mai mari producători auto din lume. Stellantis, proprietarul brandurilor Alfa Romeo, Maserati, Peugeot, Citroën și Jeep, a intrat de mai mult timp în vizorul premierului Giorgia Meloni, care susține că gigantul nu investește suficient în Italia.
Este unul dintre numeroasele atacuri guvernamentale asupra Stellantis, aflat în centrul politicii și dezbaterii publice italiene de mai bine de un secol, scrie Politico. Guvernul a criticat deseori grupul pentru că a redus producţia în ţară şi a mutat construcția unor modele Fiat şi Alfa Romeo peste hotare.
„Stellantis este un dușman ideal pentru Meloni", a declarat Lorenzo Castellani, politolog la Universitatea Luiss din Roma. „Este un grup care, într-un fel, a decis să-și diminueze producția în ciuda primirii unui sprijin financiar considerabil. Poate fi ușor acuzat de lipsă de patriotism”, a spus el, adăugând că Meloni pierde, însă, bătălia cu gigantul auto, deoarece Italia nu dispune o modalitate reală de a constrânge Stellantis să facă mai multe investiții în țară.
Guvernul Meloni și Stellantis s-au angajat să producă 1 milion de vehicule pe an în țară, dar atât guvernul, cât și sindicatele spun că Stellantis nu respectă această promisiune. Producția în Italia a scăzut cu peste 25% în prima jumătate a acestui an, comparativ cu 2023, potrivit sindicatelor. În aceeași perioadă, profitul net al companiei s-a redus aproape la jumătate, de la 10,9 miliarde de euro la 5,6 miliarde de euro.
De la fuziunea cu PSA din Franța, compania a redus cu peste 10.000 de locuri de muncă în Italia, în principal prin încurajarea pensionării anticipate a angajaților. În acest an, mai multe linii de producție Stellantis din Italia, inclusiv cea destinată producției modelului Fiat 500 și Maserati, au fost suspendate.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) și Peugeot Citroen (PSA) au fuzionat în 2021 și au devenit Stellantis.
La începutul anului, ministrul italian al Industriei anunța subvenţii în valoare de 950 de milioane de euro pentru a susține producătorii auto locali în tranziția verde și, în general, pentru a sprijini industria auto locală.
Precum predecesorii săi, guvernul Meloni încearcă să convingă Stellantis să continue producția în Italia, oferind și sprijin financiar cumpărătorilor de mașini verzi. Italia va aloca 750 de milioane de euro în 2025 și 1 miliard de euro pe an începând cu 2026 în acest sens, mai scrie Politico.
Tensiuni cu Stellantis amplifică atenția asupra relațiilor Italia - China
În timpul primei sale vizite la Beijing la sfârșitul lunii iulie, Meloni a semnat mai multe acorduri de cooperare cu China, inclusiv pe tema automobilelor electrice. Guvernul italian se află în discuții cu mai mulți producători auto chinezi pentru a construi fabrici în Italia și, conform Reuters, discuțiile cu Dongfeng din China despre o posibilă fabrică în țara din Europa sunt într-un stadiu avansat. O delegație a Ministerului Industriei va călători la Beijing în a doua jumătate a lunii august pentru a discuta mai departe aceste dosare, conform unui purtător de cuvânt al ministerului.
Strategia Romei privind producătorii auto chinezi a declanșat o reacție din partea Stellantis, CEO-ul Carlos Tavares avertizând că deschiderea ușii pentru producătorii chinezi ar avea „consecințe sociale semnificative”.