Gigantul Volkswagen, aflat în criză, vinde uzina din regiunea chineză Xinjiang. Care e situația în Germania
Volkswagen a vândut fabrica din regiunea chineză Xinjiang, invocând „motive economice” pentru această decizie. Constructorul auto german a anunțat miercuri că Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), o subsidiară a Shanghai Lingang Development Group, a fost de acord să achiziționeze fabrica.
Unitatea a fost construită în 2013 de Volkswagen în parteneriat cu SAIC, cel mai mare partener al gigantului german în China. Uzina din Xinjiang nu a mai produs mașini de la începutul pandemiei, potrivit Financial Times.
Situația în Germania
Volkswagen nu renunţă la planurile sale privind închiderea fabricilor emblematice din Germania, chiar dacă muncitorii sunt hotărâți să intre în grevă la începutul lunii viitoare, în semn de protest față de decizia conducerii.
Grupul Volkswagen vrea să facă reduceri masive de costuri indiferent de prețul plătit. Cel mai mare constructor european de mașini nu vede alte soluții în acest moment și dorește să închidă o parte din fabricile sale de componente, pentru a rămâne relevant în piață și a face față concurenței acerbe din China.
„Trebuie să reducem capacităţile şi să ne ajustăm la noile realităţi. Reducerea forţei de muncă prin pensionări anticipate şi plăţi compensatorii nu va fi suficientă. Reorganizarea ar putea dura trei-patru ani, ceea ce este prea mult. Cât despre închiderea fabricilor unde se produc componente: în prezent nu avem o soluție mai bună”, a declarat pentru Welt, directorul general al mărcii VW, Thomas Schäfer.
Conducerea Volkswagen a cerut o reducere de 10% a salariilor angajaţilor din Germania, argumentând că trebuie să reducă costurile şi să majoreze profitul pentru a-şi păstra cota de piaţă. Portofoliul grupului este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley, dar şi camioanele MAN şi Scania.
Sindicatele sunt nemulțumite de evoluția negocierilor
Runda precedentă de negocieri dintre reprezentanții muncitorilor și conducerea VW s-a încheiat fără succes. Sindicatele au hotărât că, în eventualitatea în care liderii companiei nu își schimbă optica asupra pretinselor probleme pe care le ridică, muncitorii vor iniția greve generale la începutul lunii viitoare.
„Dacă conducerea şi sindicatele încheie un contract colectiv de muncă, atunci va trebui să includă rezoluțiile Consiliului de Administraţie. Din ianuarie, salariul fix pentru membrii Consiliului a fost redus cu 5%, iar conducerea a renunţat la bonusul pentru inflaţie de 1.000 de euro şi la creşterea salariilor cu 3,5%, pentru a contrabalansa nevoile bugetare”, a explicat Schäfer.
Discuţiile dintre conducere și sindicate sunt programate să se desfășoare pe 9 decembrie. Mişcările de protest anunțate în decembrie vor fi primele din 2018, atunci când peste 50.000 de angajați VW au ieşit pe străzi din cauza salariilor.
Reducerea costurilor la Volkswagen este necesară
Programul de reducere a costurilor planificat de Volkswagen (VW) este inevitabil pentru a remedia „decenii de probleme structurale” la producătorul auto german, a declarat CEO-ul Oliver Blume într-un interviu publicat duminică.
„Cererea slabă de pe piața europeană și veniturile semnificativ mai mici din China dezvăluie probleme structurale care durează de decenii la VW”, a declarat Blume pentru ziarul Bild am Sonntag, potrivit Reuters.
Vezi și Volkswagen este din nou în criză, dar poate fi reformat? O istorie a provocărilor grupului
Costurile de operare în Germania reprezintă un obstacol major pentru competitivitatea Volkswagen, mai spune CEO-ul, adăugând: „costurile noastre din Germania trebuie reduse masiv”. Nu există flexibilitate în ceea ce privește obiectivele de reducere a costurilor, ci doar în modul în care acestea vor fi atinse, a mai declarat Blume.
Producătorul auto a alocat în jur de 900 de milioane de euro în raportul său anual pentru implementarea măsurilor, potrivit ziarului.
Profitul atinge cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani
Gigantul Volkswagen a raportat o scădere de 42% a profitului în al treilea trimestru, atingând cel mai mic nivel din ultimii trei ani, în timp ce divizia de autoturisme se confruntă cu costuri ridicate și o cerere slabă în China, scrie Reuters.
Rezultatele financiare arată că cel mai mare producător european de automobile a înregistrat în perioada iulie-septembrie un profit net de 1,58 miliarde de euro. Cifra de afaceri s-a situat la 78,5 miliarde de euro.
Aceste rezultate „reflectă un context de piaţă dificil şi subliniază nevoia urgentă de reduceri semnificative ale costurilor şi îmbunătăţirea eficienţei”, a declarat directorul financiar al grupului, Arno Antlitz, într-un comunicat de presă.
Piața auto europeană s-a contractat cu aproximativ 2 milioane de vehicule de la pandemie, rezultând într-o scădere de aproximativ 500.000 de unități anual pentru Volkswagen. Companii precum Tesla și producători chinezi de mașini care oferă modele mai ieftine au câștigat cotă de piață în Europa.
Vezi și Criza auto din Europa este „made in China”. Care sunt motivele
În China, Volkswagen a pierdut, de asemenea, cotă de piață, întrucât competitorii locali oferă modele mai ieftine, situație agravată și de o încetinire economică mai largă cauzată de criza imobiliară din țară. Livrările Volkswagen către China, cea mai mare piață auto din lume, au scăzut cu 15%, la 711.500 de vehicule în al treilea trimestru. Acest lucru a afectat cifrele globale, care au scăzut la 2,176 milioane de vehicule.
CFO-ul Antlitz a spus că o rază de speranță în veniturile Volkswagen a fost reprezentată de creșterea comenzilor în Europa de Vest în perioada iulie - septembrie, odată ce noi modele au început să intre pe piață, oferind un impuls pentru ultimul trimestru.
Cel mai mare producător auto din Europa și-a redus în septembrie perspectivele anuale pentru a doua oară în mai puțin de trei luni, alăturându-se rivalilor BMW și Mercedes-Benz în raportarea dificultăților.