Discuții noi între sindicat și conducere la Volkswagen: „Trebuie să ajungem la un compromis”
Negocierile dintre sindicat și conducerea Volkswagen, privind reducerea costurilor, trebuie să ajungă la o concluzie care să evite închiderea fabricilor sau concedierile, a declarat șefa Consiliului muncitorilor, Daniela Cavallo. Luni au început ultimele discuții înainte de Crăciun.
„Trebuie să ajungem la un compromis care să fie benefic atât pentru angajați, cât și pentru companie”, le-a spus Cavallo membrilor sindicatului adunați în fața hotelului în care se poartă cea de-a cincea rundă de negocieri. „Muncitorii nu vor să intre în (perioada n.r.) Crăciunului cu frică”, a adăugat ea, potrivit Reuters.
Sindicatele au amenințat cu declanșarea de greve începând cu 2025, dacă nu se ajunge la un acord în acest an.
Reprezentantul sindical Sascha Dudzik a reiterat opoziția fermă a muncitorilor față de concedierile în masă și închiderea fabricilor, pe care producătorul auto nu le poate exclude în încercarea de a adapta capacitatea de producție la cererea redusă.
Ambele părți sunt pregătite ca negocierile să dureze câteva zile, cu excepția cazului în care devine evident luni că diferențele sunt prea mari pentru a ajunge la un acord în acest an. În acest caz, negocierile vor fi suspendate până în 2025.
Greve la gigantul auto
Angajații din 9 fabrici Volkswagen (VW) din Germania au organizat recent greve de două ore, oprind liniile de asamblare. În timp ce sindicatele cer o majorare a salariilor, gigantul auto german intenționează să implementeze concedieri masive și să închidă fabrici.
La început, au fost doar câțiva angajați, dar apoi sute de muncitori de la fabrica din Hanovra, Germania, au început un protest, fluturând pancarte cu mesaje de tipul „Suntem gata de grevă!” și steagurile roșii ale sindicatului german, IG Metall. Angajații VW din Hanovra s-au alăturat grevei.
Angajații sunt revoltați de decizia conducerii, inclusiv a CEO-ului Oliver Blume, de a închide mai multe fabrici din Germania și de a concedia mii de angajați. Această măsură este fără precedent în cei peste 87 de ani de istorie a producătorului auto și vine după ce compania a anulat un acord cu sindicatele privind securitatea locurilor de muncă, care excludea concedierile până în 2029.
În timp ce angajații de la fabrica VW din Osnabrück, Germania, au obținut un acord separat și nu participă la grevă, restul muncitorilor din țară încă speră la un nou contract colectiv de muncă.
Conducerea a propus reduceri salariale de până la 10% pentru a reduce costurile, pe fondul scăderii veniturilor. Cel mai mare producător auto din Europa vrea, de asemenea, să închidă trei fabrici, măsură ce ilustrează cererea slabă, în special pentru vehiculele sale electrice.
Grupul VW, care deține 10 mărci, inclusiv Audi, Porsche, Skoda și Seat, a declarat într-un comunicat că „respectă drepturile lucrătorilor” și mizează pe „dialog constructiv” pentru a ajunge la „o soluție de durată, sprijinită colectiv.” Compania a mai spus că a luat „măsuri pentru a garanta livrările urgente” în timpul grevei, potrivit DW.
De ce este atât de importantă industria auto în Germania?
Grevele de la VW vin într-un moment în care industria auto germană, extrem de puternică, se confruntă cu o criză pe fondul scăderii cererii europene și a competiției dure din partea Chinei. Cu producătorul auto din Wolfsburg fiind cel mai mare angajator industrial din Germania, o criză la VW are repercusiuni la nivel național.
În 2023, aproape 780.000 de oameni erau angajați în industria auto germană, conform Asociației Germane a Industriei Auto, cu peste 465.000 de locuri de muncă în producția de piese și echipamente pentru cei mai mari producători, inclusiv VW, BMW și Mercedes.
Ponderea industriei în Produsul Intern Brut (PIB) al Germaniei este mai mare decât în orice altă țară europeană.
Între timp, încetinirea producției auto a afectat și alți producători. Mercedes, de exemplu, plănuiește să reducă costurile cu câteva miliarde de euro. Producătorul de anvelope Continental va concedia 7.150 de angajați la nivel mondial, iar Bosch plănuiește să reducă până la 5.550 de locuri de muncă.
Gigantul auto american Ford a anunțat, de asemenea, că va reduce forța de muncă din Germania cu 2.900 de angajați, în timp ce 14.000 de locuri de muncă sunt în pericol la furnizorul ZF și 4.700 la Schaeffler Group, un alt furnizor important al industriei auto.