Declinul mașinilor electrice: Producătorii din China înregistrează cele mai scăzute vânzări în Europa din ultimele 18 luni
Producătorii auto din China au vândut clienţilor europeni cele mai puţine maşini electrice din ultimele 18 luni, iar în august înmatriculările aproape s-au înjumătăţit, comparativ cu august 2023.
Declinul de 48% a dus la a doua lună consecutivă în care scade cota de piaţă a mărcilor din China, conform datelor companiei de cercetare a pieţei Dataforce, transmite Bloomberg. În Europa, SAIC Motor Corp a pierdut primul loc, fiind întrecut de rivalul chinez BYD, potrivit datelor Jato Dynamics.
Incertitudinile legate de tarifele vamale suplimentare ale Uniunii Europene asupra importurilor de vehicule electrice din China pot explica doar parţial declinul de 65% din august al vânzărilor mărcii MG, deţinută de SAIC. Producătorul auto s-a axat mai mult pe segmentul maşinilor hibride şi hibride plug-in, în loc de vehicule complet, a spus Felipe Munoz, analist la Jato.
MG este producătorul auto chinez cu cel mai mare succes în Europa, dar firma mamă SAIC este afectată din iulie de tarife vamale suplimentare de 38% la importurile de mașini electrice, cea mai mare taxă aplicată de UE companiilor din China.
BYD Co, un gigant chinez care este relativ nou pe piața europeană, a continuat să înregistreze progrese în august, cu o creștere de 19% a înregistrărilor față de anul precedent, potrivit Jato.
Producătorii auto încă analizează impactul tarifelor vamale ale UE, care afectează toate vehiculele electrice importate din China, inclusiv cele ale companiilor non-chineze, precum BMW, Stellantis și Tesla. Taxele suplimentare urmează să fie finalizate până în noiembrie, în funcție de votul statelor membre, în timp ce negocierile între Beijing și Bruxelles au loc pe fondul unei campanii de lobby intense.
Un declin mai amplu al înmatriculărilor de mașini electrice în Europa sporeşte incertitudinile cu care se confruntă producătorii auto. În primele opt luni din 2024, vânzările au scăzut cu 5,5%. De asemenea, producătorii auto europeni au cerut Bruxelles-ului să reconsidere obiectivele climatice, directorul general al Renault, Luca de Meo, avertizând că industria auto din Europa s-ar putea confrunta cu amenzi de 15 miliarde de euro pentru emisiile de carbon, în urma încetinirii cererii pentru vehiculele electrice.
Dintre mărcile occidentale, BMW, Mercedes-Benz Group și Renault au înregistrat scăderi de 50% sau mai mult în numărul înmatriculărilor din august în întreaga regiune, conform Jato. Cu toate acestea, popularitatea modelului Volvo EX30 a contribuit la o creștere de peste două ori a vânzărilor pentru compania-mamă a mărcii suedeze, Zhejiang Geely Holding Group. Tesla Inc., care importă unele mașini în Europa din China, a înregistrat o creștere de 7%.