Simularea pentru Evaluarea Națională 2019. Cum se rezolvau subiectele la limba română
Simularea pentru Evaluarea Națională 2019, destinată elevilor de clasa a VIII-a și, în premieră, și celor de clasa a VII-a, începe luni, 11 martie, cu proba la limba și literatura română. Marți este programată proba pentru matematică, iar miercuri cea destinată limbii materne. După desfășurarea probelor, subiecte vor fi publicate, ca în fiecare an, în secțiunea dedicată de pe site-ul Ministerului Educației Naționale.
ACTUALIZARE. Subiectele și baremul de rezolvare au fost publicate pe site-ul Ministerului Educației Naționale.
Subiectele la română clasa a VIII-a și baremul de corectare. Elementele de dificultate
SIMULARE EVALUARE NAȚIONALĂ 2019. SUBIECTELE LA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ - clasa a VIII-a
La clasa a VIII-a, elevii au avut la primul subiect o poezie din Ștefan Octavian Iosif, „Stai și-asculți sub ramuri...”.
Cerințele la primul punct au fost mai multe: să găsească două sinonime ale unor cuvinte din text, să explice folosirea unei virgule, să dea patru exemple din familia lexicală a unui cuvânt, să despartă în silabe patru cuvinte, să precizeze două cuvinte folosite în text cu sens figurat și să explice în 30-50 de cuvinte utilizarea adeverbului „iară” în text (cerință la care elevii aveau de făcut un scurt comentariu inclusiv semantico-stilistic) - vezi baremul în linkul de mai sus.
La al doilea punct, elevii au avut făcut o compunere prin care să demonstreze că poezia dată aparține genului liric.
Subiectul al doilea, axat pe chestiuni de gramatică și înțelegere a textului, a propus elevilor un fragment dintr-un articol jurnalistic despre Grădina Botanică din București. La gramatică elevii au avut de precizat modul și conjugarea unor verbe din text, funcția sintactică ale unor cuvinte din text și ce părți de vorbire sunt, de transcris propoziția subordonată dintr-o frază și de precizat felul acesteia și de construit o frază cu o completivă directă introdusă prin adjectivul pronominal relativ care.
În compunerea de la acest subiect elevilor li s-a cerut să redacteze o narațiune de 150-300 de cuvinte în care să prezinte o întâmplare petrecută la un muzeu.
Specialiștii sunt de părere că elementele cele mai dificile ale subiectelor de la simulare sunt ultima cerință de la punctul A al subiectului I (motivarea folosirii adverbului iară în versul „Inima iubește iară...”) - cotat cu 4 puncte - și cerințele 4 și 6 de la subiectul II punctul A (care verifică chestiuni de gramatică), notate fiecare cu câte patru puncte.
Subiectele la română la clasa a VII-a și baremul de corectare. Elemente de dificultate
Subiectele la clasa a VII-a:
SIMULARE EVALUARE NAȚIONALĂ 2019. SUBIECTELE LA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ - clasa a VII-a
La clasa a VII-a, primul subiect propune elevilor un fragment dintr-un basm popular, Ion Făt-Frumos. În mod similar cu subiectul I de la clasa a VIII-a, elevii trebuie să găsească sinonime pentru două cuvinte din text, să explice rolul virgulei în cazul unei construcții în cazul vocativ, să explice cum s-au format două cuvinte alese din text, să transcrie două cuvinte care conțin diftong și să ilustreze cu câte un exemplu din text două trăsături ale genului epic. Tot din text trebuie să precizeze un motiv pentru care unul dintre personaje este trist și plânge.
La punctul B de la subiectul I, elevii au avut de făcut în 100-180 de cuvinte rezumatul textului dat.
Textul de la subiectul II este un text din „Dilema veche” scris de Ileana Bîrsan și are ca temă filmul, cinematograful și preferințele copiilor. În afara cerințelor care se bazează pe înțelegerea unor informații furnizate de text, la gramatică elevilor li se cere să precizeze funcția sintactică și partea de vorbire pentru două cuvinte, apoi li se dă o frază și trebuie să numeroteze propozițiile care o formează, iar în final trebuie să alcătuiască o propoziție în care substantivul „film” să fie nume predicativ.
Punctul B al subiectului II se referă la o compunere de tip narațiune în care elevii trebuie să prezinte în 150-300 de cuvinte o întâmplare petrecută în timpul unui atelier organizat în școală sau în timpul unei activități extrașcolare.
Specialiștii sunt de părere că dificultatea ar putea apărea la cerința referitoare la împărțirea în propoziții a frazei, dar și la redactarea celor două compuneri, în special a rezumatului, unde sunt anumite constrângeri de stil.
Subiectele date în 2018 la simulare, precum și baremele, însă doar la clasa a VIII-a, pot fi consultate aici. De obicei, subiectele la simulare au un grad de dificultate un pic mai mare, tocmai pentru a stimula elevii să se pregătească mai bine pentru examenele de la vară. „Precizăm ca obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile examenului pe care îl vor susţine la finalul ciclului gimnazial, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obţinerii unor rezultate satisfăcătoare la probele din luna iunie”, au transmis reprezentanţii MEN.
Ministerul Educatiei Nationale anunţă că organizează, în perioada 11 - 13 martie, la nivel naţional, simularea Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII), la care participă, în premieră, şi elevii clasei a VII-a. Potrivit MEN, în 11 martie se va susţine proba de Limba şi literatura română, în 12 martie - Matematica, iar în 13 martie - Limba şi literatura maternă.
Citiți și: Protest la Simularea de Evaluare Națională 2019. Elevii, îndemnați să dea foaia goală
Simularea se adresează celor aproximativ 350.000 de elevi înscrişi în clasele VII-VIII la începutul anului şcolar 2018-2019.
Rezultatele de la simularea pentru Evaluare Națională 2019 sunt așteptate în 22 martie.
Cum se desfășoară probele la simularea pentru Evaluare Națională 2019
Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sala, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis pâna la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore, de când s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.
Subiectele sunt elaborate de către specialiştii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) şi sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a se exprima pe temele din programa de examen, parcurse până la această data.
Corectarea lucrărilor va fi realizată, în baza unor bareme care asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional, de către doi profesori, de regulă, din unităţile de învatamânt în care elevii susţin simularea.
Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învaţamânt prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral în vederea adoptării unor măsuri adecvate pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.
La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele obţinute la simularile naţionale pot fi trecute în catalog.
În anul 2018, s-a petrecut și un incident la simularea Evaluării Naționale. Șase elevi din Timişoara, de la Liceul Jean Louis Calderon au fost nevoiți să repete proba de limba română, pentru că profesorii le-au pierdut testele inițiale.
Aceste simulări pentru Evaluarea Națională 2019 vin în condițiile în care ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, vorbea săptămânile trecute despre o posibila desființare a Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, pentru că în 2020 învățământul obligatoriu ar putea începe la 5 ani pentru a se termina la clasa a XII-a.
În ceea ce privește simulările pentru Bacalaureat 2019, ele vor începe peste o săptămână, în 18 martie.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News