Din vară, Honda plănuieşte să înceapă vânzarea primului avion pe care l-a produs vreodată. Se numeşte HondaJet, va costa 4,5 milioane de dolari şi a fost proiectat cu cele două motoare deasupra aripilor. În timpul zborurilor de teste a atins o viteză de 786 de kilometri pe oră. Este unul dintre cele mai rapide aparate de zbor de mici dimensiuni destinate oamenilor de afaceri.
Dezvoltarea avionului Honda a început în urmă cu trei decenii şi a fost una anevoioasă. Acţionarii au fost tot timpul sceptici privind acest proiect care a fost finanţat din banii încasaţi de compania japoneză din vânzarea de automobile, motociclete, roboţi industriali, bărci cu motor şi maşini de tuns iarba.
Avionul este cel mai complex produs dezvoltat de o divizie a Honda şi va decola spre o piaţă înghesuită, dar în creştere. Vânzările avioanelor destinate oamenilor de afaceri ar putea creşte cu peste 6% anul acesta, potrivit estimărilor din industrie. HondaJet va lupta în atragerea de clienţi cu americanii de la Cessna şi Gulfstream, cu brazilienii de la Embraer şi cu producătorul canadian de avioane şi trenuri Bombardier. Deşi perspectivele pieţei par bune, vânzările de avioane Bombardier au fost sub aşteptări. Ca să acopere scăderea încasărilor, compania canadiană a anunţat că va da afară 1.750 de angajați ai secţiei aeronautice.
La fel ca pe piaţa auto, unul dintre avantajele Honda este preţul. HondaJet este de trei ori mai ieftin decât modelul G150 produs de americanii de la Gulfstream, care este însă ceva mai mare şi mai rapid decât aparatul de zbor al japonezilor.
Un alt avantaj al celor de la Honda este maşinăria de marketing pe care o controlează şi care îi va ajuta să îşi promoveze mai uşor avionul în rândul potenţialilor clienţi.
Prin lansarea HondaJet, Japonia face un prim pas spre revenirea în forţă pe piaţa aeronautică mondială. Pentru început, doar pe segmentul avioanelor private de mici dimensiuni.
Gigantul japonez Mitsubishi Heavy Industries dezvoltă un avion de pasageri pentru zborurile de linie. Îl va testa la finalul acestui an. Va fi primul avion comercial de mari dimensiuni dezvoltat în ultimii 50 de ani în Japonia, care în prezent trece printr-un proces de transformare. Se vede atât în industria sa civilă, cât şi în cea militară.
Japonia a organizat pentru prima oară după cel de-al doilea război mondial o expoziţie de tehnică militară. Iar anul trecut, guvernul de la Tokyo a ridicat interdicţia autoimpusă pe exporturile de armament.