Aplicațiile bazate pe Inteligența Artificială (AI) vor putea fi folosite în strategiile de marketing online pentru a manipula utilizatorii să ia decizii - de la ce să cumpere până la persoana cu care să voteze, conform unui studiu realizat de Universitatea din Cambridge, informează The Guardian.
Studiul arată apariția unei noi nișe facilitate de AI - așa-numita „economie de intenție/bazată pe intenții” - în care asistenții AI „înțeleg”, anticipează și ajung să-i manipuleze pe potențialii clienți umani, în baza amprentelor digitale ale acestora care semnalizează anumite „intenții”, pentru ca în final toate aceste date să fie apoi vândute unor companii care vând produse specifice.
„Economia de intenție” (intention economy, în engleză) va înlocui astfel actuala „economie de atenție” (attention economy) - bazată pe atenția clientului față de mediul înconjurătorî și în care rețelele sociale sunt folosite pentru a ține utilizatorii „agățați” de diverse platforme unde sunt constant promovate reclame, conform cercetătorilor de la Centrul pentru Viitorul Inteligenței de la Cambridge.
„Menținerea atenției a fost până acum principala monedă de schimb a Internetului”, a spus Jonnie Penn, cercetător de la respectivul centru.„Atenția pe care o acorzi tu unor platforme precum Facebook sau Instagram reprezintă motorul economiei online”.
Penn a adăugat, citat de The Guardian, că în noul model economic bazat pe intențiile utilizatorului, moneda de schimb devine motivația clientului.
„Va fi o veritabilă goană după aur pentru cei interesați să țintească, manipuleze și să vândă intențiile utilizatorilor”, a spus Penn. „Trebuie să ne gândim deja la impactul pe care o astfel de strategie de marketing l-ar avea asupra organizării de alegeri libere și corecte, presei și asupra mediului concurențial”.
Conform studiului, modelele AI de limbaj generativ precum ChatGPT vor putea fi folosite pentru „a anticipa și direcționa” utilizatorii în baza „datelor digitale care arată intenții, tipare comportamentale și psihologice”.
Un exemplu ar fi cel în care o astfel de aplicație întreabă direct utilizatorul: „Te-ai gândit să vezi un film din seria Omul-Păianjen în seara asta?” sau „Pari obosit, nu vrei să-ți cumpăr un bilet la cinema? chiar la filmul despre care am vorbit?”
Un alt scenariu imaginat e cel în care Meta va ajunge să liciteze, pur și simplu, agențiilor de publicitate „intenția” unui utilizator de a rezerva o masă la restaurant, de plidă, un zbor sau o cazare la un hotel. Studiul îl citează, de asemenea, pe Jensen Huang, șeful Nvidia, cel mai mare constructor de cipuri AI, care a spus că modelele AI „vor ajunge să-și de aseama ce intenții ai, care sunt dorințele tale, ce ai de gând să faci”.
Editor : M.L.