Flavia Durach, expert în comunicare publică, a vorbit, marți, la Interviurile Digi24.ro, despre cum se schimbă cursa electorală din Statele Unite ale Americii, după retragerea lui Joe Biden. Durach consideră că va fi o campanie a polarizării, în care mesajele din categoria „noi versus ei” vor domina dezbaterea publică, iar laitmotivul folosit de Trump, senectutea lui Biden, ar putea fi întors împotriva sa.
După ce Joe Biden s-a retras din cursa pentru Casa Albă, republicanii și-au reconturat strategia de comunicare, țintind mesajele către noul prezumtiv contracandidat, Kamala Harris, menținând, totuși, o direcție în care exploatează temerile și fricile americanului de rând. „Ne aflăm într-o zonă de polarizare afectivă intensă. Nu mai putem vorbi doar de niște dezbateri raționale, despre cine este cel mai bun candidat. Cred că putem vorbi despre candidatul care reușește cel mai eficient să direcționeze emoțiile puternice din societatea americană”, consideră Durach.
Alexandru Rotaru: Ne spuneți că vom asista la o campanie care va fi dominată de emoții?
Flavia Durach: Aspectele legate de dezinformare au fost în prim-planul mandatului lui Trump, a primei campanii, a celei de-a doua campanii. Asistăm la mesaje care sunt dominate de emoție și acest lucru este un factor care trebuie luat în considerare atunci când evaluăm comunicarea din perioada electorală. Și da, va fi o campanie despre emoții
Expertul a mai adăugat: Trump comunică pe o bază emoțională sub multe aspecte. De exemplu, mesajele vin foarte mult pe stimularea fricii în electorat. El anihilează gândirea critică a susținătorilor lui, care reacționează, după cum spuneam, emoțional și nu rațional și pentru care contează mai mult emoția pe care Donald Trump o transmite, inclusiv acele mesaje de tipul Make Amarica Great Again. Ei bine, toate aceste mesaje rezonează la un nivel care este dincolo de cel rațional. Și chiar dacă jurnaliștii fac eforturi să demonteze anumite afirmații, succesul este limitat. Mai degrabă, succesul acestor demontări ar putea să ajungă la cei care de fapt nu îl susțin pe Trump sau au o părere proastă despre el.
Alexandru Rotaru: Deci ne spuneți de fapt că populismul are mai multe șanse?
Flavia Durach: Spun că dintotdeauna, pe câmpul acesta de confruntare politică, a contat foarte mult și convingerea cu care faci o anumită afirmație și contează foarte mult impresia pe care o declanșezi în cei care te urmăresc în public. Eu nu spun că nu este o dezbatere care este bazată și pe fapte, dar spun că dincolo de ele, orientările afective și emoționale contează și cântăresc extrem de mult în modul în care se raportează publicul la acele pretinse sau reale fapte pe care le invocă candidații.
Cred că trebuie să fim atenți la tentativele de a asmuți cele două tabere una împotriva alteia. Aceasta este o linie pe care se merge în comunicarea publică „noi versus ei”, în mai multe țări și este e strategie care funcționează mai ales unde ai două partide principale și atât, cum este cazul Statelor Unite. Deci, trebuie să fim atenți la toate încercările acestea de polarizare extremă, indiferent de subiect, pentru că, din păcate, aceste abordări de fapt împiedică găsirea de soluții.
De asemenea, Durach consideră că mesajele folosite de către Donald Trump în campania pe care a avut-o împotriva lui Joe Biden vor fi întoarse împotriva sa. Vârsta va fi un element pe care democrații vor încerca să-l folosească pentru a aduce avantaje în dreptul Kamalei Harris.
Editor : Alexandru Rotaru