Petrolul rusesc încă reușește să ajungă la clienți din toată lumea, însă chiar și cei care monitorizează deplasările navelor prin oceane nu reusesc să-și dea seama exact cine îl transportă.
Pe măsură ce sancțiunile vestice la adresa Rusiei s-au intensificat, după invazia în Ucraina, tot mai multe nave s-au alăturat flotei misterioase de petroliere pregătite să înlesnească exporturile rusești de petrol.
Surse din industrie citate de CNN estimează că dimensiunea flotei "fantomă" este de aproximativ 600 de nave, adică aproape 10% din petrolierele mari existente la nivel mondial. Iar numărul lor continuă să crească.
Cine deține și operează majoritatea navelor rămâne un mister. Pe măsură ce comercializarea petrolului a devenit o operațiune tot mai complicată în ultimul an, multe companii occidentale de shipping și-au retras serviciile. În locul lor au apărut o serie de jucători noi pe piață, obscuri, în unele cazuri fiind vorba de companii "fantomă" din Dubai sau Hong Kong. Unele companii au cumpărat petroliere de la operatorii europeni, altele au preluat și reparat nave vechi, care altfel ar fi ajuns la fier vechi.
Flota care încearcă să opereze fără să fie observată a crescut ca importanță pe măsură ce Moscova încearcă să evite să lucreze cu operatori vestici de shipping și clienții din China și India le-au luat locul celor europeni - care nu mai au voie să cumpere petrol rusesc transportat pe mare și produse rafinate din petrol precum motorina. Livrarea petrolului către clienți mai îndepărtați necesită nave suplimentare - dar și proprietari de nave dispuși să își asume noile provocari și riscurile legale, în special după ce țările G7 au plafonat prețul petrolului rusesc.
Extinderea flotei fantomă subliniază schimbările produse pe piața energiei de războiul declanșat de Rusia. Pentru a putea continua operațiunile, al doilea cel mai mare exportator de petrol brut a modificat modele de comercializare vechi de zeci de ani și a împărțit în două sistemul mondial de energie.
"Există flota care nu face afaceri cu Rusia și există flota care face afaceri aproape exclusiv cu Rusia", spune Richard Matthews, șef al departamentului de Cercetare la EA Gibson, un broker naval internațional. "Foarte puține nave fac afaceri cu ambele părți".
Nave "gri" și nave "negre"
În timp ce Europa a făcut eforturi să scape de dependența de petrolul rusesc, clienții din Asia au folosit acest prilej pentru a-și consolida relațiile. Importurile chinezești de petrol rusesc au crescut la o medie 1,9 milioane de barili pe zi în 2022 - un plus de 19% față de 2021, arată datele Agenției Intenționale pentru Energie. India a mers mai departe, crescând achizițiile de petrol rusesc la o medie de 900.000 de barili pe zi în 2022 - un plus de 800% față de anul precedent.
Onorarea acestor comenzi necesita petroliere dispuse să efectueze transportul, întrucât flota națională rusă nu are destule vase. Aici intervine "flota fantomă".
Matthew Wright, analist al companiei de cercetare Kpler, sortează navele care transportă petrol rusesc în două categorii: vase "gri" și vase "negre".
Navele "gri" au fost vândute după declanșarea invaziei ruse în Ucraina, în cele mai multe cazuri fiind vorba de vânzători din Europa și cumpărători din Orientul Mijlociu și Asia care nu fuseseră anteriori activi pe piața de transport naval. Navele "negre" sunt operate de persoane care încercau să evite sancțiunile occidentale pentru Iran sau Venezuela și care s-au reorientat către transportul de petrol rusesc.
"Deseori, există unele dovezi că își maschează activitatea pentru că și-au oprit transponderul AIS (sistem automat care oferă poziția navei și alte datele de identificare)" spune Wright despre navele "negre".
Deși țările vestice au interzis importul de petrol rusesc, nu există reguli care să împiedice navele occidentale să livreze petrol clienților din China sau India, cât timp se respectă plafonarea de preț impusă de G7. Navele cu proprietari europeni au reprezentat 36% din totalul comerțului rusesc de petrol în luna ianuarie, potrivit Kpler. Cu toate acestea, Rusia este dornică să oprească transporturile realizate prin operatorii navali europeni. Astfel, s-a dezvoltat o nouă categorie de transportatori, cu trecut neclar.
"Ne așteptam să crească flota neagră care exista și transporta petrol venezuelean și iranian pe tot globul și așa a fost", spune Janiv Shah, analist senior la compania de consultanță Rystad Energy.
Motivul este simplu: trimiterea petrolului în țări îndepărtate precum India sau China nu este la fel de eficient ca livrarea lui într-o țară apropiată, precum Finanda. Rusia are nevoie acum de o capacitate de transport naval de patru ori mai mare decât înainte de invazie, susține compania EA Gibson.
Drept urmare, între 25 și 35 de nave sunt vândute lunar către flota fantomă, estimează un executiv de top de la o companie de trazacționare a petrolului.
Organzația non-profit Global Witness estimează că un sfert dintre petrolierele vândute în perioada februarie 2022-ianuarie 2023 au ajuns la cumpărători necunoscuți, proporția fiind dublă față de cea din 2021.
Costurile transporturilor navale cresc, la fel și riscurile
Dacă un procent mai mare din flota globală este folosit pentru transportul petrolului rusesc, capacitea disponibilă scade, crescând costurile pentru toate companiile care tranzacționează petrol.
Totodată, există temeri privind siguranța acestor transporturi. Se estimează că flota "neagră" are un contingent mare de nave mai vechi de 15 ani, vârstă la care companiile mari le-ar scoate din exploatare din cauza uzurii avansate.
Acum, aceste nave ar putea efectua transporturi, șansele de a se produce o deversare de petrol sau un accident naval crescând odată cu dimensiunea flotei.
Editor : V.M.