Premierul Mihai Tudose a discutat cu ambasadorul Chinei despre proiecte de infrastructură, printre care și podul peste Dunăre la Brăila. Proiectul a mai fost discutat în 2004 și de Adrian Năstase cu chinezii, atunci urmând să fie semnat chiar un contract de execuție.
Premierul Mihai Tudose a avut, luni, o întrevedere cu ambasadorul Chinei la Bucureşti, Xu Feihong, cu care a discutat despre o serie de proiecte economice şi de infrastructură, printre care realizarea unui pod suspendat peste Dunăre, la Brăila, precum şi despre o autostradă care să lege Bucureşti de Sofia, informează News.ro.
"Avem în vedere proiecte importante în domeniul infrastructurii feroviare şi rutiere pentru care şi-au manifestat interesul companii mari din China, dar aşteptăm ca şi firmele mici să investească şi să producă în România, pentru piaţa europeană”, a declarat Tudose, potrivit Guvernului.
Un prim proiect discutat în cursul întrevederii este construcţia unui pod suspendat peste Dunăre, la Brăila, cuprins în Master Planul General de Transport al României şi pentru care a fost lansat deja anunţul de licitaţie. Alte proiecte de infrastructură menţionate de Tudose se referă la construcţia unei autostrăzi Bucureşti-Sofia sau construcţia unei reţele de transport feroviar de mare viteză, pe pernă magnetică, dezvoltată în comun de România, Bulgaria, Serbia şi, eventual, Grecia, după modelul celor deja funcţionale în China.
"Ambasadorul Republicii Populare Chineze în România, Xu Feihong, a transmis premierului Mihai Tudose interesul investitorilor chinezi pentru România şi deschiderea autorităţilor din China pentru dezvoltarea cooperării economice bilaterale", se arată în comunicat.
Cele două delegaţii au stabilit să analizeze în comun, începând din această săptămână, proiectele care oferă perspective de cooperare bilaterală. Alte oportunităţi de cooperare economică la nivel bilateral, dar şi regional vor putea fi identificate şi cu prilejul reuniunii şefilor de guverne din China şi Europa Centrală şi de Est care va avea loc în toamna acestui an, la Budapesta.
Această investiţie controversată a fost iniţiată, în 2001, de Guvernul Năstase, care a comandat Institutului Japonez de Consultanţă un studiu pentru construirea respectivului pod. Consultanţii japonezi au predat Ministerului Transporturilor, în 2002, un studiu în care propun realizarea unui pod peste fluviu cu o lungime de 1,5 kilometri, din care deschiderea efectivă peste Dunăre este de 900 metri.
Fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea a declarat că a renunţat la colaborarea cu japonezii, care propuseseră şi o finanţare convenabilă a investiţiei pentru că "România nu se integrează în Asia, ci în UE". şeful său, premierul Năstase, l-a contrazis după câteva luni pe Mitrea. În urma unei vizite în China, Năstase a declarat că a convenit cu autorităţile chineze ca podul de la Brăila să fie proiectat şi realizat de o companie din această ţară, costul investitiei, garantată de Guvernul român, fiind estimat în 2002 la 320 milioane de dolari.
In luna iunie 2004 urma chiar să fie semnat un contract de execuție în acest sens cu firma chineză China Road & Bridge Corp de către guvernul Adrian Năstase, acesta nefiind primul proiect în cazul căruia se semna un contract chiar dacă acesta nu fusese licitat public.
Deși s-a făcut vâlvă în ultimele luni privind construirea acestui pod, realizarea sa este sub semnul întrebării din cauza lipsei sursei de finanțare. Aceasta și explică demersul premierului Mihai Tudose. Proiectul este inclus pe o listă ”lungă” a proiectelor finanțate în cadrul Master Planului pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).