Preţurile mari la carburanţi i-au forţat pe şoferi să meargă mai puţin cu maşina în vara care a trecut. Iar cei care locuiesc aproape de graniţă, au preferat să alimenteze la vecini. Aşa se explică de ce, în august, luna în care lumea se urcă în maşini şi merge la mare sau la munte, vânzările de carburanţi au fost cu 1,6 la sută mai mici faţă de iulie. De vină este supraacciza pe carburanţi, care i-a obligat pe benzinari să crească preţurile, spun economiştii.
În balanţa vânzărilor a cântărit greu şi faptul că marii transportatorii nu mai alimentează în ţară.
„Dacă până acum alimentam în ţară 500-600.000 de litri, acum alimentăm în străinătate 80% din combustibil. Sumele de bani le dăm în Ungaria în loc să le dăm la statul român”, a spus Virgil Pop, transportator.
Echivalat în lei, un litru de motorină costă acum în Ungaria 5,9 lei. Cu 30-40 de bani mai ieftin decât motorina de la noi. Diferenţa nu este mare dar contează pentru un transportator care la un singur plin cumpără 600-800 de litri de motorină.
În plus, ungurii şi-au pus la punct un sistem prin care le dau înapoi transportatorilor o parte din acciză. Banii sunt returnaţi în două-trei luni.
Şi autorităţile de la Bucureşti au promis că înapoiază 4 eurocenţi din cei 7 cât este supraacciza.
„Deocamdată, însă, nimeni nu a recuperat nimic. Procedura a fost făcută publică în iulie şi acum este iar în revizuire”, a declarat Radu Dinescu, secretar general Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În primele 8 luni, şoferii au lăsat la pompă pestre 26 de miliarde de lei.