Podul de la Agigea, construit în trei ani, reparat nici în șase
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a prelungit din nou, de data aceasta cu 15 zile, restricţiile de circulaţie pe podul vechi de la Agigea, aflat în reparație.
Restricţiile au fost deja prelungite de mai multe ori în acest an, ultima dată până în 30 iunie, deşi termenul iniţial până la care urmau să fie aplicate era 15 aprilie.
Podul de la Agigea este situat la kilometrul 9 al drumului naţional DN 39, care traversează canalul Dunăre-Marea Neagră şi face legătura cu sudul Litoralului.
CNADNR a anunţat că traficul va rămâne permis pe pod doar pentru autovehicule destinate transportului de persoane sau pentru cele care se deplasează în regim de urgenţă.
”Precizăm, de asemenea, că traficul rutier se va desfăşura pe benzile centrale ale podului, iar viteza de deplasare va fi limitată la 50 km/h”, a arătat vineri compania de drumuri într-un comunicat de presă. Lucrările la podul vechi de la Agigea au fost începute în 2010 şi urmau să fie finalizate în februarie 2013 însă sunt departe de a fi gata.
Cauzele situației
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
Oficialii CNADNR nu au oferit niciodată explicații asupra acestei situații aberante, anume ca reparația unei lucrări de infrastructură să dureze dublu față de realizarea acesteia. Specialiști din cadrul CNADNR, sub protecția anonimatului, menționează însă un întreg lanț al bâlbâielilor în managementul lucrărilor și la stabilirea listei de reparații ce trebuiau făcute.
În anul 2008 este elaborată o expertiză tehnică în care se precizează starea tehnică a podului și se propun lucrări de reabilitare privind structura metalică, tablier, grinzi, respectiv sablare și revopsire; refacere sistem rutier, refacere placa de beton de ciment, hidroizolație și straturi sistem rutier din beton asfaltic; reparații pilon.
Expertul tehnic a recomandat verificarea atentă a hobanelor formate din fascicole de sârmă din oțeluri speciale și schimbarea celor ce se găsesc cu degradări. În anul 2009 a fost realizat proiectul tehnic pentru lucrările referitoare la tablier, calea rutieră pe pod și pilon, însă fără hobane. În 2011 au început lucrările și s-a desfăcut pe jumătate de cale betonul de ciment, s-a refăcut și s-au reabilitat deschiderile de capăt, mai puțin zona centrală a podului în ceea ce privește tablierul.
În vara anului 2011, la un stadiu de aproximativ 50% din execuția lucrărilor, s-a constatat de către constructor ruperea sistemica a sârmelor ce formau fascicolele hobanelor, drept pentru care s-au sistat lucrările. Până în vara anului 2012 au fost elaborate mai multe expertize tehnice, fiecare parte solicitând acest lucru unor specialiști.
În vara lui 2012 s-a luat decizia de punere în siguranță a podului hobanat, în două etape. Prima, montarea de hobane provizorii, în acest sens fiind necesară realizarea unui colier metalic, de 40 tone greutate, în jurul pilonului, la partea superioară a acestuia. De acest colier s-au fixat hobanele provizorii. Etapa a doua presupune schimbarea hobanelor existente, vechi cu hobane noi realizate din fascicole de toroane din oțel special. Lucrările nu s-au încheiat. Principalele operațiuni rămase de executat sunt: montat/schimbat 2 hobane (nr.6 si 7) -Agigea, dezafectat 2 hobane temporare; dezafectare colier metalic de susținere hobane temporare; reparare pilon de susținere hobane; finalizare sablare și revopsire tablier și grinzi metalice zona centrală; desfacere și refacere placa beton de ciment pe jumătatea de cale nereparată și refacerea hidroizolației pe o jumătate de cale și refacerea integrală a sistemului rutier din asfalt. Valoarea finală a contractului ar putea ajunge la 11-12 milioane euro, cu schimbarea hobanelor.
Ultimul termen avansat de CNADNR pentru terminarea lucrărilor este luna aprilie 2017. Contractul pentru repararea podului a fost semnat în octombrie 2010 cu firma austriacă Bilfinger Berger Baugesellschaft și avea o valoare de 3,8 milioane euro. Podul Agigea este parte a unui lot de poduri dunărene ce ar fi trebuit reparate cu ajutorul unui împrumut BEI.
Execuţia podului de la Agigea a început în anul 1980. Colectivul de proiectare a fost compus din 8 ingineri, 4 tehnicieni proiectanţi şi 3 desenatori. Construcția a fost asigurată cu componente locale de către echipe de muncitori în două schimburi, câte 35-40 de muncitori pe schimb.
Rutele ocolitoare
Potrivit CNADNR, pe perioada adoptării măsurii de restricţionare, autovehiculele cu masa totală mai mare de cinci tone care circulă pe ruta Bucureşti-Mangalia, pot ocoli podul pe ruta Autostrada A2 (Bucureşti – Constanţa – nod rutier Medgidia) – Drumul judeţean DJ 381 (nod rutier Medgidia – Ciocârlia de Sus) – DN 3 (Ciocârlia de Sus - Cobadin) – DJ 391 (Cobadin – Mereni - Topraisar) – DN 38 (Topraisar - Agigea) – DN 39 (Agigea - Mangalia).
Autovehiculele care pleacă din Bucureşti şi au ca destinaţie finală Portul Constanţa vor putea utiliza următoarea variantă ocolitoare, ca urmare a deschiderii circulaţiei pe noul pod rutier al Canalului Dunare - Marea Neagra: A2 (Bucureşti – Constanţa) – nod rutier A4 - intrare Port Agigea - Constanţa Sud (pe noul pod rutier, la kilometrul 0 al Canalului Dunare - Marea Neagra) - Poarta 10 bis (Port Constanţa).
- Etichete:
- cnadnr
- dn 39
- pod agigea
- bei
- poduri dunarene
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News