„Este un pas important, trebuia să se bifeze câștigătorul. Este un fel de Habemus Papam, știm că e grupul feroviar român, dar sunt multe probleme de rezolvat. Țin de transparență, de schimbarea unor reguli din timpul mersului și impresia lăsată de acest proces, că a fost o licitație orientată spre un anumit câștigător. E un lucru pozitiv, Guvernul și-a îndeplinit ultima obligație față de FMI, dar eu nu sunt partizanul unor astfel de privatizări. Nu e momentul, într-o perioadă de criză, să facă astfel de gesturi. Nu e o privatizare, e o vânzare, privatizarea e un proces care are cu totul alt obiectiv. Nu știm cum va funcționa această supercompanie în condițiile în care infrastructura nu permite o dezvoltare corespunzătoare. Mă bucură că e un câștigător român, care, dacă e adevărat, are tendința de a se extinde în zona balcanică. Până la privatizare mai e însă un drum lung”, a explicat profesorul de economie Mircea Coșea.
„E o tranzacție de fapt. Partea bună sunt banii cash. Momentul nu e cel mai bun, dar de 23 de ani încercăm să privatizăm aceste companii cu datorii mari. Nu o să fie niciodată momentul oportun. Costurile pentru economie sunt foarte mari. Întotdeaua e o soluție, s-a încercat, însă se pare că oamenii care reprezintă statul român nu pot. În alte țări, statul pot să rentabilizeze, dar la noi nu se poate, deci rămâne varianta cu sectorul privat”, a declarat analistul economic Florin Cîțu.
„Mi-e teamă să nu fie și ceva scrum în urma fumului pe care îl vede Fenechiu. Sunt de acord cu privatizarea, principial. Dezvoltatorul care preia însă compania nu e Bill Gates, este un bun navigator în apele tulburi ale economiei românești. Banii sunt un criteriu important pentru privatizare, mi se par OK. Cel mai important lucru e dezvoltarea pieței, creșterea concurenței în piața respectivă, stimularea competiției. Nu cred că se întâmplă așa ceva în acest caz”, a spus jurnalistul Dan Suciu.
„Având în vedere tendința de a prelungi negocierea doar pentru a cere plata în rate, nu cred că e așa de simplu să dea banii, dar în acest moment trebuie să credem că e posibil. Banii nu sunt foarte mulți până la urmă. S-a făcut un prim pas, viitorii pași rămân de văzut. Pentru întâlnirea cu Fondul, Guvernul vine pregătit”, consideră Mircea Coșea.
„Sigur s-a învățat ceva din experiența Oltchim, dar avem și semne de întrebare și sper că FMI va încerca să obțină răspunsuri, să vrea să vadă lucruri concrete”, a subliniat Florin Cîțu.
„Fondul nu vrea să se priceapă la micromanagement. Cred că vor bifa pur și simplu realizarea. Sunt două strategii: a fost o vânzare de dragul Fondului și vom vedea un refuz al Consiliului Concurenței ori avem o privatizare cu dedicație, pentru că așa pare. Dacă privatizarea va trece, nu va putea scăpa de acuzația că a fost cu dedicație. Există companii care se bucură de favoarea sistemului, constat acest lucru”, a declarat Dan Suciu.
Invitații au discutat și despre viitorul angajaților companiei. „Orice plan de afaceri ajunge la restructurare, pentru că oricum e un plus de personal. Suntem nepregătiți pentru așa ceva, ca întotdeaua. Guvernul a promis salarii compensatorii, dar liderul de sindicat a demonstrat că nu se poate. Va fi o dramă. Privatizările astea sunt încercarea statului de a arunca o povară pe care o are în spate. Nu suntem în stare să facem astfel încât statul român să fie un bun gestionar. Impresia mea e că se petrece un act de lașitate făcut de clasa politică, anume privatizările nu au fost făcute până acum de teama urmărilor sociale, trebuia menținut un calm social, să se dezvolte bazine electorale. Ce se va întâmpla va fi aruncarea poverii sociale la un privat. Cui se vor adresa oamenilor mai târziu? Domnului Stoica? Nu vor realiza nimic. Trebuie să ne așteptăm la o creștere a presiunii sociale. Toate companiile care sunt azi de privatizat au fost ținute într-un regim de influență politică masivă. Din 2000 e aproape imposibil să nominalizezi un ministru al transporturilor care a sprijinit căile ferate, aproape toți au sprijinit transportul auto. Niciunul nu a investit în infrastructură. Nu sunt foarte optimist în legătură cu ce se va întâmpla după această privatizare”, a explicat Mircea Coșea.
„Există riscul ca în doi ani să nu se facă ce s-a promis, iar statul să fie forțat să preia din nou CFR Marfă după ce a fost căpușată”, a subliniat Florin Cîțu.
Citiți și PRIVATIZAREA CFR MARFĂ Relu Fenechiu: După șapte ore, a ieșit fumul alb. GFR, declarat câștigător. A oferit 202 mil.euro