Gheorghe Maier a moştenit de la bunicul său terenul de aproape un hectar care stă acum în drumul autostrăzii. Constructorii au intrat cu buldozerul pe pământul omului şi i-au distrus aproape jumătate din suprafaţă. La fel s-a întâmplat şi pe terenurile celorlalţi săteni care urmează să fie expropriaţi.
„Nu vrem să rămânem nici noi chiar aşa în bătaie de joc, e vorba de un teren şi un pământ pe care îl moştenim de la bunici şi pe ei i-au costat, poate şi-au tras de la gură şi au făcut sacrificii”, spune Gheorghe Maier.
„Ne-au derutat şi ne-au deranjat enorm de mult pentru că ne-au luat sufletele, sufletele ni le-au luat pentru 40 de bani metrul pătrat”, spune un alt localnic.
„Eu bătrân, dar copiii mei să meargă să pună un strat, o ceapă, un morcov, un pătrunjel, unde-l pun? Pe casă? Deasupra? Să-mi cumpere grădină, domnule!”, cere un alt sătean.
Localnicii sunt revoltaţi de preţul infim pe care statul îl oferă pentru pământurile lor: între 40 şi 50 de bani pe metrul pătrat. Şi-au făcut o asociaţie şi spun că vor da în judecată Compania de autostrăzi.
„0,46 de bani pe metru pătrat? Nu-i bine. Alţii unde s-a făcut autostrada au luat bani bine”, argumentează un sătean.
„În jurul Braşovului s-a ajuns la 200 de euro pe metru pătrat. Pe metru pătrat! Şi noi primim 40 de bani, ceea ce este inacceptabil şi-atunci vom încerca la început o negociere şi dacă nu vom merge în instanţă de judecată”, spune Nicolae Șandor, președintele de comitet al asociației expropriaților.
„N-o să ne oprim, până la Strasburg sau la forurile superioare, să arătăm ce bătaie de joc e asupra ţăranului”, declară Dumitru Sfârlea, primarul comunei Gilău.
În luna mai, Guvernul a aprobat demararea procedurii de expropriere pe raza comunelor Gilău şi Gârbău din judeţul Cluj, pentru continuarea lucrărilor la autostrada Transilvania. Suma destinată despăgubirilor este de aproximativ 660.000 de lei pentru o suprafaţă totală de 90 de hectare.