Din dorinţa de a-şi cumpăra o maşină, cei care nu au bani suficienţi ajung să ia credite ca pe vremuri - doar cu buletinul. Apelează la intermediari care le obţin împrumuturi de la instituţii financiare nebancare şi prea puţini iau în calcul dobânzile care ajung şi la 50 la sută.
Robert Cristea și-a cumpărat o mașină second-hand în valoare de 4.500 de euro, pentru care a dat un avans de 1.500 de euro.
Robert Cristea – client: Având și alte credite la bănci și văzând că am posibilitatea de a face rate și mașinile sunt de calitate și sunt bune am apelat la ei.
Reporter: Dar dobânda?
Robert Cristea: Ca la fiecare bancă.
Reporter: Cât de mare e?
Robert Cristea: Nu pot să vă spun exact, exact.
Însă dobânda nu este „ca la fiecare bancă”, aşa cum spune el. Ba unii chiar iau şi pielea de pe clienţi.
Prof. Dan Chirleșan, economist: Diferența între o dobândă percepută în sistemul bancar și dobânda percepută la un împrumut contractat în afara sistemului bancar este colosală. Ea capătă denumirea de dobândă cămătărească.
În ultimul an tot mai mulți oameni apelează la firmele de intermediere pentru a-și cumpăra autoturisme în rate.
Administrator firmă de creditare: Da, vă trebuie minimum 3 luni la locul de muncă, da, minim 3 luni, da, se poate și pensionar. Dacă aveți probleme în Biroul de credit, se poate cu avans minim 20 la sută.
Una dintre firmele din Iași care intermediază creditarea se ocupă cu importul autoturismelor second-hand din Belgia, Germania, Austria, Olanda și Franța.
Ionuț Sandu, administratorul unei firme de import de mașini: În ultimul timp, tot mai multă lume ne contactează doar pentru sistemul de rate ori la comandă, ori ce avem noi pe stoc și vor să cumpere în rate.
Creditul se poate face pe o perioadă de maximum 5 ani, iar suma primită este de cel mult 45.000 de lei. Dobânzile însă pornesc de la 18% și ajung până la 50%, în funcție de IFN sau de istoricul bancar al clientului.
Ionuț Sandu: Mai avantajos e la bancă, dar aici apelează cei care nu le dă banca, care au probleme în Biroul de credit, care au diferite probleme.
Cei care nu restituie banii împrumutați și nu își achită ratele lunare riscă să rămână fără autoturisme. Inițial, firmele de creditare trimit înștiințări la creditori, iar dacă aceștia nu achită sumele riscă poprire pe salariu și chiar să intre pe fir executorii judecătoreşti.