Viitorul CFR Marfă atârnă de cele 3-4 contracte mari pe care le mai are, unul dintre ele pentru transportul cărbunelui din bazinul Oteniei. Dacă acest contract, care îi asigură 9% din venituri dispare, CFR Marfă va fi îngenuncheată, iar o eventuală vânzare s-ar face pe o sumă derizorie. Aşa se explică de ce omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, vroia să pună mâna cu orice preţ pe contractul cu Complexul Energetic Oltenia. I-ar fi adus peste 100 milioane de euro dar şi CFR Marfă aproape pe gratis.
Reporter: Părea mai determinat (Gruia Stoica, n.r) să obţină acest contract decât cei de la CFR?
Laurenţiu Ciurel, director general CE Oltenia: Da. Au fost extrem de interesaţi. S-au manifestat în sensul acesta.
Dacă planul ar fi reuşit, CFR Marfă ar fi rămas fără un contract care i-a adus numai în primele opt luni anului trecut aproape 5 milioane de euro. Nu ar fi fost prima afacere pierdută de stat în faţa firmei lui Gruia Stoica. La fel s-a întâmplat şi cu cele privind transportul de ciment, piatră şi produse petroliere.
„Efectul a fost devastator pentru CFR Marfă. CFR avea datorii, nu şi le putea achita luându-se din contracte, deci din venit. GFR are nu numai cu CNH, ci şi cu Holcim şi cu Mittal Galaţi şi cu Petrom, cu Rafo, cu Rompetrol şi cu Lukoil”, a explicat Valentin Ionescu, analist economic.
Şi contractul cu Conpet a fost ani buni pe mâna GFR. Vagoanele companiei de stat au reînceput să transporte ţiţei, pentru prima oară după trei ani, abia la începutul lunii trecute. Şi doar pentru că Gruia Stoica nu a vrut să continue afacerea. Oricum, în ultimii trei ani a câştigat de pe urma înţelegerii cu Conpet aproape 90 de milioane de euro. Şefii companiei de stat au cerut bani mai puţini cu toate că au fost obligaţi să investească în vagoane.
„Aceste vagoane trebuiau să aibă o anumită izolaţie termică care să permită descărcarea ulterioară a ţiţeiului în condiţii bune”, a afirmat Liviu Ilaşi, director general Conpet.
CFR Marfă a fost îngropată de proprii directori. Pe unii dintre ei îi găsim acum în funtea operatorilor privaţi, precum Sorin Chinde, directorul general al GFR, sau Călin Graţian, care după ce a demisionat de la CFR Marfă a preluat şefia Rail Cargo Austria. În perioada 2008-2012 CFR Marfă a adunat pierderi de 367 de milioane de euro, în timp ce firma lui Gruia Stoica a făcut un profit de 22 de milioane de euro.