Trebuie să vină un răspuns de la Bruxelles și apoi se va face ceva. Este o formă de a trage de timp care avantajează marile rețele, însă pe banii clienților.
Dincolo de întârziere, scăderea tarifelor de interconectare a mai suferit o mică modificare.
Cele pentru rețele mobile scad mai puțin decât era propunerea inițială. Tarifele de interconectare pentru rețele mobile ar urma să scadă de la 3,07 eurocenţi/minut la 0,96 eurocenţi/minut. Propunerea inițială era de scădere la 0,86 eurocenti/minut. A fost, de fapt, un schimb. Tarifele de interconectare pentru rețele fixe urmează să scadă mai mult decât era prevăzut.
Și pentru că sunt noi cifre, se pune în mișcare un adevărat circuit al aprobărilor care va genera întârzieri în luarea unei decizii. Autoritatea din România urmează să notifice Comisia Europeană de schimbare. Mai trebuie să anunțe și autorităţile de reglementare din restul țărilor UE.
Toate trebuie să dea un răspuns într-o lună și, dacă există observații, atunci autoritatea românească trebuie să țină cont de ele. Astfel, pot apărea noi amânări.
Diferențele dintre cifre par a fi infime, însă ele înseamnă bani serioși. Pentru că acești eurocenți trebuie multiplicați de miliarde de ori pe baza minutelor vorbite.
Potrivit companiilor, varianta inițială de scădere a tarifelor ar fi însemnat o reducere a încasărilor de 200 de milioane de euro pe an. Prin reașezarea grilei, se salvează în jur de 6,5 milioane de euro pentru operatori.
Operatorii care domină piața s-au plâns că scăderea tarifelor de interconectare ca acele încasări de 200 de milioane de euro care vor dispărea în urma scăderii tarifelor de interconectare vor afecta investițiile. Însă respectivii bani se regăsesc în facturile clienților.
Din cauza tarifelor de interconectare mari, piața românească a telefoniei mobile a ajuns la aberații. Deşi rata de penetrare a telefoanelor inteligente este comparabilă în România cu cea din Franţa sau Germania, peste 70% din utilizatorii din România îşi limitează apelurile naţionale de pe telefonul mobil din cauză că sunt preocupaţi de costurile prea mari.
Apelurile „în reţea” au ajuns să reprezinte aproape 90% din totalul traficului de apeluri la puncte mobile, conform autoritâții de reglementare. Și apar și altfel de bariere care perturbă piața. Alegerea rețelei de către un utilizator se face în funcție de ceea ce folosesc apropiații, prietenii, tocmai pentru a nu suporta costuri mari. Iar clienții devin astfel captivi.