Cifrele pot părea ameţitoare, dar în spatele lor se ascund marje de profit în scădere. Practic, operatorii aerieni câştigă puţin de pe urma fiecărui bilet vândut.
Tăierile de costuri, carburanţii mai ieftini şi cererea mai mare vor conduce operatorii aerieni către profituri mai mari. Pentru 2014, Asociația Internațională de Transport Aerian estimează un profit total în industrie de 19,7 miliarde de dolari, în creştere cu peste 50 la sută faţă de anul acesta.
Cu toate acestea, marjele de profit vor rămâne scăzute, estimează asociaţia. Industria transporturilor aeriene generează venituri mari, dar şi costurile sunt foarte ridicate.
Profiturile de 19,7 miliarde de dolari de anul viitor vor proveni din venituri de 743 de miliarde de dolari. Asta înseamnă că, pentru fiecare loc vândut în parte, operatorii vor câştiga mai puţin de șase dolari. O marjă mică, dar în creştere, pentru că nivelul de anul acesta este undeva la patru dolari pe loc. Companiile vor trebui să-şi regândească strategiile pentru a atrage mai mulţi clienţi spre serviciile auxiliare, cu preţuri mari, care pot aduce profituri mai consistente.
În 2010, cifrele, deşi mai mici, bucurau mai mult companiile aeriene. La venituri de 579 de miliarde de dolari, profiturile au fost de 19,2 miliarde de dolari. De atunci şi până acum, concurenţa a crescut, în vreme ce randamentele au scăzut.
Dacă transportul de pasageri este totuși ascendent, segmentul cargo, cel de mărfuri, este încă în suferință. Volumele transportate nu s-au mai modificat din 2010 încoace, iar veniturile au scăzut spre nivelul din 2007. Oficialii IATA spun că această evoluţie se leagă de comerţul internaţional care încă suferă din cauza crizei, dar şi de revenirea înceată a consumului industrial.