Cum câștigă China în fața Europei în războiul comercial aviatic. Rolul indirect jucat de Rusia

Data actualizării: Data publicării:
Boeing 777 al Air China Foto: Shutterstock
Air China este cel mai mare operator aerian de pasageri care face legătura dintre China și Europa Foto: Shutterstock

În timp ce companiile aeriene europene reduc rutele, transportatorii chinezi sporesc legăturile Asiei cu bătrânul continent, scrie Politico. Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, deoarece din ce în ce mai multe companii aeriene anulează rutele - însă companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.

Acesta este un efect secundar al războiului Rusiei împotriva Ucrainei, care a dus la sancțiuni reciproce între Kremlin și guvernele occidentale, inclusiv închiderea vastului spațiu aerian al Rusiei pentru companiile aeriene europene. Dar acest lucru nu afectează țări precum China, cu legături mai strânse cu Kremlinul.

„Este un dezavantaj competitiv pentru transportatorii europeni. Este clar”, a declarat Aletta von Massenbach, directorul general al aeroportului din Berlin.

Având în vedere că cea mai mare țară din lume s-a transformat într-o uriașă zonă de interdicție aeriană pentru operatorii occidentali, transportatorii de pasageri și de marfă sunt obligați să folosească rute mai lungi pentru a evita Rusia - și să suporte costurile asociate cu consumul mai mare de combustibil și plata orelor suplimentare pentru piloți și personalul de cabină.

Lupta pentru obținerea unui profit din călătoriile între Europa și Asia a determinat mai multe companii aeriene, inclusiv Lufthansa, British Airways și LOT din Polonia, să suspende unele rute.

În schimb, transportatorii chinezi și alți transportatori non-europeni sporesc zborurile directe din Asia către orașe europene.

„Companiile aeriene care deservesc, de exemplu, Berlin-Beijing trebuie să ia o rută diferită dacă este vorba de o companie aeriană germană în comparație cu o companie aeriană chineză”, a declarat von Massenbach.

După ce cel puțin cinci companii aeriene europene au anulat zborurile către Asia, Comisia Europeană a promis în octombrie un studiu privind concurența pe rutele internaționale care să abordeze această problemă. Dar industria aeronautică rămâne sceptică că Bruxelles-ul va acționa.

„Nu mă aștept să iasă nimic din asta”, a declarat Willie Walsh, directorul general al lobby-ului companiilor aeriene al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).

„Ai putea susține că companiile aeriene care au fost afectate de decizia politică ar trebui să fie despăgubite. Dar mă îndoiesc că există un apetit prea mare în Comisie sau în țările europene pentru a face acest lucru”, a adăugat Walsh.

Clienții plătesc întotdeauna

O cercetare recentă a evidențiat creșterea costurilor și a tarifelor asociate cu închiderea spațiului aerian rusesc și ucrainean.

„Pentru legătura Finnair Helsinki-Beijing, creșterea distanței este de 3.202 kilometri, rezultând un timp de călătorie suplimentar de aproape patru ore”, au scris David Ennen și Florian Wozny, cercetători la Centrul aerospațial german.

Toate aeroporturile europene „situate la nord de paralela 50 (50 de grade latituine nordică)  înregistrează creșteri semnificative ale timpului de zbor, de peste 100 de minute pe unele rute”, se arată în studiu - care acoperă orașe precum Londra, Paris, Bruxelles, Amsterdam și Frankfurt. Cele aflate la nord de paralela 57 - în mare parte capitale nordice - „sunt și mai afectate, cu creșteri ale timpului de zbor pe unele rute de peste 200 de minute”.

Ennen și Wozny au calculat că pentru zborurile între Europa și Asia care pleacă de mai la nord de paralela 50, „creșterea [medie] a tarifelor aeriene este de 43,47 dolari sau 5,4% din prețul mediu” al biletului.

„Peste al 57-lea grad de latitudine, creșterea prețului biletului de avion este de 90,33 dolari sau aproape 15 procente”.

În general, „schimbările în timpul de călătorie peste 5 minute și sub 60 de minute cresc tarifele aeriene cu 59 de dolari. Între 60 și 120 de minute de creștere a timpului de călătorie, tarifele aeriene cresc cu 190 de dolari”.

Aceste cifre au un efect devastator asupra pieței pentru unele rute.

Companiile aeriene europene părăsesc China

Anularea în octombrie a rutei Varșovia-Beijing de către LOT Polish Airlines din cauza costurilor de operare mai mari a fost doar ultimul steag alb fluturat de companiile aeriene europene.

Scandinavian Airlines anunțase anterior suspendarea rutei sale Copenhaga-Shanghai, în timp ce grupul Lufthansa a confirmat recent că renunță la zborul său zilnic direct de la Frankfurt la Beijing.

British Airways și-a anulat, de asemenea, ruta Londra-Beijing la sfârșitul lunii octombrie, cam în același timp cu plecarea ultimului zbor al Virgin Atlantic de la Londra la Shanghai.

În timp ce companiile aeriene europene au fost puternic afectate de situația geopolitică, unii transportatori din afara UE profită de situație.

Traficul aerian preluat de China

Vara trecută, China Eastern Airlines a anunțat că își mărește capacitatea europeană la 19 rute și 244 de curse dus-întors săptămânale.

China Southern Airlines, care a lansat recent un serviciu direct de la Budapesta la Guangzhou, deservește acum 11 destinații în Europa.

Cel mai mare transportator chinez de pasageri care zboară spre Europa este Air China, care numără „32 de rute și 53 de zboruri zilnice, depășind nivelul din 2019 cu 116%”, a raportat Global Times, o publicație deținută de Partidul Comunist Chinez.

Companiile aeriene chineze reprezintă acum „77% din traficul dintre China și Europa, în creștere de la 50% înainte de pandemie”, a scris analistul Piotr Grobelny în octombrie. „Pe unele piețe, cum ar fi Italia și Marea Britanie, transportatorii chinezi dețin acum până la 100% și, respectiv, 95% din piață”.

„Pentru transportatorii europeni, strategia în acest moment este să recunoască nedreptatea, dar au fost destul de tăcuți în această privință, acceptând realitățile politice”, a declarat Andrew Charlton, director general al companiei de consultanță Aviation Advocacy. „Ar putea încerca să facă lobby pentru ca și concurenții să fie obligați să onoreze închiderea spațiului aerian, dar acest lucru nu va reuși niciodată.”

Walsh a susținut că închiderea spațiului aerian rusesc „nu are nimic de-a face cu siguranța și nici cu securitatea” și a spus că companiile aeriene europene sunt „victimele politicii”.

„Aș spera că vom vedea un sfârșit al războiului din Ucraina și că vom vedea o revenire la un mediu mai normal”, a adăugat el. „Poate că este o iluzie, dar m-aș aștepta ca asta să fie ceea ce toată lumea dorește să vadă”.

Citește și:

Editor : B.E.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Circulația corectă în sensul giratoriu. Ce se întâmplă de virezi la stânga de pe...
Digi FM
Eroarea juridică care ar fi împiedicat arestarea preventivă a lui Horațiu Potra
Pro FM
Mămica Hailey Bieber, siluetă impecabilă și picioare perfecte. Fusta de-o palmă și sacoul decoltat i-au venit...
Film Now
Salma Hayek, pozată fără haine în saună, acoperită doar de două prosoape minuscule. "Cum să dai internetul...
Adevarul
Care sunt cele două alimente care ne fac mai inteligenți, potrivit neurochirurgului Vlad Ciurea
Newsweek
S-a anunțat ora la care pensia pe decembrie va intra pe card. „Banii au ajuns la Trezorerie”
Digi FM
Cum a reușit un candidat fictiv la funcția de premier al României să strângă peste 1 milion de vizualizări pe...
Digi World
"Nu e de glumit. Intoxicația cu apă poate fi fatală!". Primele simptome și ce să faci dacă o persoană se...
Digi Animal World
A fost dezvăluit secretul pisicilor portocalii, după 60 de ani de căutări. Descoperirea genetică ce schimbă...
Film Now
Selma Blair, la cinci ani de când a fost diagnosticată cu scleroză multiplă: „Problemele de sănătate m-au...
UTV
Iulia Vantur a pus capat speculatiilor legate de relatia ei cu Salman Khan cu aceasta poza