De ani buni, producătorii români se luptă cu marile magazine pe tema preţurilor pe care acestea le percep pentru promovarea produselor la raft.
Cum producătorii nu au reuşit să ajungă la un consens cu supermarketurile, este de înţeles de ce în unele cazuri pe rafturi predomină produse din import.
Problema este că firmele care au contracte cu supermarketurile au ajuns să se plângă de taxele pe care acestea le tot adaugă la preţul final.
În unele cazuri magazinele pun şi 33% în plus la preţul unui produs, potrivit unor date făcute publice de Asociaţia Producătorilor de Legume și Fructe din România.
Hipermarketurile încasează taxe diverse precum promovare audio a produselor în magazine, discount de reclamă, administrarea sortimentelor vândute pe internet, serviciu de actualizare date logistice sau refacturarea analizelor. La acestea se adaugă TVA şi adaos comercial.
Iar negocierile purtate cu marile magazine sunt dure, recunosc chiar producătorii. Cu atât mai mult cu cât preţul este criteriul principal după care se ghidează consumatorii la raft.
„Au venit cu preţuri de dumping şi una dintre discuţii - trebuie să ai cel mai mic preţ din reţea şi să nu ai alte preţuri mai mici în alte reţele. Noi am intrat în conflict cu ceilalţi pentru că preţul nostru în reţea era mai mic decât la ceilalţi şi ne-ar fi amendat cu diferenţa de bani pentru noi. Şi noi atunci am retras toate produsele, am reintrat după șase ani”, spune Radu Timiş, preşedintele unui procesator de carne.
În Parlament se discută de aproape doi ani despre modificarea legii de vânzare în marile magazine, care ar aduce condiţii mai bune de vânzare pentru producătorii români.
„Preţul de achiziţie al produselor alimentare cuprinde preţul de cumpărare negociat între comerciant şi furnizor şi care nu poate fi mai mic decât costul de producţie”, spune Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor.
„La nivel european s-a stabilit un observator al preţurilor pe segmentul laptelui deocamdată, s-a extins şi la segmentul cărnii de porc, ca să ştie şi consumatorul exact cum se formează preţul şi cine şi cât profită din acest lanţ al unui produs alimentar”, declară Achim Irimescu, ministrul Agriculturii.
Reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale nu au comentat datele făcute publice de Asociaţia Producătorilor de Legume și Fructe din România. Însă la întâlnirea din Parlament pe tema modificării legii supermarketurilor spuneau că produsele care ajung la raft sunt alese în funcţie de preţ.
„Noi de fiecare dată pe producătorul român l-am încurajat şi îl vom încuraja să se listeze în marile lanţuri. Este adevărat că în comunitatea europeană sunt produse la preţuri mai mici ca în România”, spune Florin Căpăţână, reprezentant Asociaţia Marilor Reţele Comerciale.
Producătorii români asigură 77 la sută din consumul intern de carne şi aproape 80 la sută din cel de legume şi fructe.