Premierul Victor Ponta a declarat că proiecte de investiții de sute de milioane de euro nu pot fi derulate din cauză că lucrările au fost contestate, iar contestațiile sunt tranșate prea încet.
„Mi-am asumat că trimitem în această sesiune pachetul legislativ cu achizițiile. E o catastrofă națională ce se întâmplă cu achizițiile. Ani de zile stăm, CNSC, curte de apel, se retrimite... Ne ajunge cuțitul, din 30 decembrie, la os și noi tot suntem în contestări”, a spus Victor Ponta, în ședința de Guvern de astăzi.
Totuși, contestația reprezintă unul dintre puținele instrumente de control al achizițiilor publice. Atunci când unul dintre participanții la o licitație observă o neregulă o poate reclama sub forma unei contestații.
Problema este că, uneori, companiile supărate că au pierdut o licitație se folosesc de contestații pentru blocarea lucrărilor, cu speranța că procedurile de atribuire a contractului vor fi reluate.
În același timp, societatea civilă a atras atenția că numărul mare de contestații oglindește de fapt numărul mare de nereguli din timpul licitațiilor. Nu o dată, procedurile de alocare a contractelor publice au fost lipsite de transparență. Iar lipsa de transparență poate ascunde fapte de corupție.
Nu este pentru prima oară când premierul Victor Ponta critică sistemul de achiziții publice. Acesta a declarat de mai multe ori că vrea să-l schimbe în așa fel încât să primeze și alte criterii, pe lângă prețul cel mai mic.
Victor Ponta a dat exemplul lucrărilor de infrastructură câștigate de companii mici, care nu și-au respectat termenele, iar rezilierea contractelor n-a făcut decât să ridice costul lucrărilor.
Din nou, societatea civilă remarcase de ani buni și această problemă a acordării de contracte companiilor care vin cu prețul cel mai mic.
La rândul său, Uniunea Europeană a recomandat ca la o licitație să fie luată în calcul și calitatea proiectelor participante. Însă până acum sistemul de achiziții publice din România nu s-a schimbat prea mult.