Vârsta medie la care copiii spun că au început să folosească internetul este de opt ani
Mai mult de trei sferturi dintre copii folosesc internetul zilnic sau aproape zilnic, iar 61 la sută spun că, într-o zi de şcoală obişnuită, petrec pe internet aproximativ una sau două ore, procentele fiind similare în mediile rural şi urban, potrivit Studiului naţional privind utilizarea internetului în familie, prezentat marţi de organizaţia Salvaţi Copiii România, cu ocazia Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet.
Potrivit studiului, vârsta medie la care copiii spun că au început să folosească internetul este de opt ani, în scădere cu un an comparativ cu datele obţinute prin analiza omonimă din 2013, anunţă Mediafax.
În cazul unei zile libere, timpul petrecut pe internet creşte, 73 la sută dintre copii spunând că stau online trei ore sau mai mult.
"Se observă o creştere de aproximativ 10 la sută a celor care accesează internetul folosind tehnologii mobile (telefoane smart sau tablete). Din perspectiva mediului de provenienţă, se remarcă o diferenţă semnificativă în cazul accesului la internet în şcoli, 54 la sută dintre copiii din mediul urban afirmând că pot face acest lucru în unităţile de învăţământ, comparativ cu 34 la sută dintre cei din mediul rural", rezultă din studiu.
Aproape toţi copiii care utilizează internetul spun că folosesc cel puţin o reţea socială, în urban procentul fiind mai mare. Faţă de anul 2013, numărul celor care au profil pe o astfel de reţea a crescut cu trei procente, iar 95 la sută dintre ei spun că au profil pe Facebook.
Principalele informaţii furnizate de copii pe reţele de socializare sunt: poze în care se distinge clar faţa copilului (81 la sută), numele de familie (61 la sută), numele şcolii la care învaţă (59 la sută) şi vârsta corectă (47 la sută). Mai mult, 16 la sută dintre copii afirmă că au publicat pe profilul lor adresa de acasă şi 10 la sută au notat şi numărul de telefon.
Mai mult de jumătate dintre copiii chestionaţi (58 la sută) spun că au folosit internetul pentru a-şi face noi prieteni cel puţin o dată în ultima lună, 55 la sută că au adăugat persoane necunoscute în lista de prieteni şi 10 la sută că au trimis informaţii personale unor necunoscuţi.
"Aproape jumătate dintre copii afirmă că au cunoscut sau au luat contact pe internet cu persoane pe care nu le cunoscuseră faţă în faţă, procentul fiind mai mare în cazul celor din mediul urban. Dintre copiii care afirmă că au intrat în contact cu persoane necunoscute pe internet, aproximativ 58 la sută afirmă că s-au întâlnit, ulterior, faţă în faţă, cu o persoană întâlnită, iniţial, online. Procentul este cu aproximativ trei la sută mai mare decât acum doi ani", se mai arată în studiu.
Referindu-se la această întâlnire, 33 la sută dintre copii afirmă că persoana respectivă era complet străină, iar 56 la sută că era un prieten sau un membru al familiei unei alte persoane, pe care o cunoştea din viaţa reală.
Reţelele sociale sunt principalul mod în care copiii iau legătura cu necunoscuţi pe internet (62 la sută), urmate de chat (35 la sută), site-uri de jocuri (17 la sută) şi mesagerie instant (14 la sută).
Dintre copiii care afirmă că s-au întâlnit, faţă în faţă, cu o persoană cunoscută pe internet, 20 la sută afirmă au fost deranjaţi de această persoană.
Studiului național privind utilizarea Internetului în familie a fost realizat pe un eşantion de 1.214 de copii, respectiv 1.214 de părinţi, cercetarea de teren având loc în perioada iunie - august 2014.