Un studiu publicat în revista Nature sugerează că scăderea record a banchizei antarctice în 2023 a contribuit la creșterea frecvenței furtunilor deasupra oceanelor sudice fără gheață, conform AFP. Cercetătorii avertizează că acest fenomen, rezultatul transferului de căldură din ocean spre atmosferă, ar putea avea efecte profunde asupra climatului global, transmite Agerpres.
Lucrarea realizată de Simon Josey, de la Centrul Naţional de Oceanografie din Southampton, Regatul Unit, şi colegii săi explorează un aspect încă puţin cunoscut al impactului micşorării banchizei, și anume transferul de căldură spre atmosferă de la suprafaţa oceanului.
Acest fenomen, care creşte atunci când stratul de gheaţă nu se reface complet în timpul iernii, este însoţit de o creştere a furtunilor conform studiului, care combină analiza imaginilor din satelit ale banchizei din Antarctica, datele privind fluxurile de căldură între oceane şi atmosferă, precum şi înregistrările de temperatură şi viteza vântului.
„Repetarea unor astfel de episoade de reducere netă a banchizei în iernile ulterioare va întări acest impact şi ar urma, de asemenea, probabil să conducă la schimbări profunde în zone mai îndepărtate, inclusiv la nivel de tropice şi emisfera nordică”, avertizează autorii cercetării, preconizând studii aprofundate privind impactul acestor fenomene asupra sistemului climatic global.
În trei zone deosebit de afectate de retragerea istorică a banchizei din Antarctica în 2023, cercetătorii au comparat datele culese în timpul iernii sudice cu cele observate în timpul iernilor din perioadele 1990-2015, marcate de o relativă stabilitate a întinderii banchizei, şi 2016-2022, o fază de declin marcat.
În aceste regiuni, reducerea suprafeţei gheţii marine a ajuns până la 80% faţă de media de dinainte de 2016 şi a fost însoţită de o creştere a redistribuirii căldurii din ocean spre atmosferă până la o dublare.
În acelaşi timp, frecvenţa furtunilor a crescut faţă de perioada 1990-2015, uneori cu până la şapte zile marcate de vânt cu o intensitate de peste 36 km/h în timpul iernii anului 2023.
Autorii studiului subliniază faptul că „sunt necesare analize suplimentare” pentru a determina mai precis relaţia cauză-efect.
Editor : Ș.A.