Peste 10.000 de minute de întîrziere pentru transportul în comun din Bucuresti în primele luni ale anului. Puse în mare parte pe seama șoferilor care încurcă autobuzele, troleibuzele și tramvaiele, încălcând regulile de circulație.
„Au linie continuă. Nu au voie să facă stânga şi deja sunt băgaţi!”, se plânge vatmanul Marian Antonache de șoferii care intră pe linia de tramvai.
Ne-am urcat în cabina unui vatman care conduce tramvaie de aproape 20 de ani prin Bucureşti.
Marian Antonache trebuie să aibă nervii tari: merge zilnic pe linia 10, una dintre cele mai lungi din Capitală. Noi l-am însoţit dimineaţa, la oră de vârf, doar 17 staţii, timp în care frâna şi clopotul au fost folosite intens. Şoferii nu doar că nu dau prioritate, cum cere legea. Vagoanele cu zeci de călători aşteaptă după fiecare maşină care vrea să facă o manevră fără întârziere.
Poliţiştii din intersecţii abia fac faţă.
Unde nu sunt agenţi, şoferii nu au nicio teamă. Vor să treacă înaintea tramvaiului în orice condiţii şi ajung să se pună în pericol şi pe ei şi pe cei din jur.
„Ăia doi şi doamna care s-a băgat pe roşu şi a blocat linia de tramvai. Şi dă înapoi şi dă peste pietoni”, spune vatmanul.
Şoferii trebuie să ţină minte că nu este bine să se bazeze pe vatmani când taie calea unui tramvai.
„Frânarea este mult mai lungă decât la maşină. Vagonul se duce, fier pe fier, chiar dacă frânez eu, el se mai duce”, spune Marian Antonache.
Aşa se face că, de la începutul anului, 56 de maşini au fost lovite de tramvaie. Nici pietonii nu sunt însă mai prudenţi, traversează pe unde le convine. 21 de oameni au fost răniţi de vagoane.
Mai în glumă, mai în serios, vatmanii din Bucureşti spun că meseria lor este mai mult să frâneze, ca să evite şoferi şi pietoni care merg pe şine. Spre disperarea călătorilor care nu ajung aproape niciodată la timp la destinaţie.
„20 de minute întârziere faţă de programul pe care îl avem”, spune vatmanul.
Cu toate că şoferii care nu dau prioritate tramvaielor sunt amendaţi cu 700 de lei când sunt prinşi şi rămân fără permis de conducere 30 de zile, nimic nu se schimbă. Tramvaiele nu ajung aproape niciodată să meargă la Bucureşti cu viteza maximă 50 de kilometri pe oră.
„Este un calvar”, conchide Marian Antonache.