Diploma de Bacalaureat a fost un obiectiv imposibil pentru ultimele trei generaţii ale Liceului Tehnologic Holboca, din judeţul Iaşi. Anul trecut, din cei 28 de elevi de clasa a douăsprezecea, doar unul s-a prezentat la examen, dar nu a obținut medie de trecere. Nici anul acesta la simulari nu a promovat nimeni.
„Sunt probleme de exprimare, sunt probleme de ortografie foarte mari, chiar şi la nivelul cititului. La clasa a 12-a sunt elevi care încă mai au probleme de citire şi atunci nu este uşor să discutăm cu ei. Nivelul este unul mediu la care se lucrează, nu poate fi vorba de performanţă, în nici un caz”, a declarat Mihaela Vatamanu, profesor de limba română.
Profesorii spun că, oricât ar încerca, nu au cum să recupereze etapele pe care elevii le-au sărit încă din școala primară. Pentru a-i ajuta pe elevi, profesorii vin la şcoală în fiecare week-end, să facă ore suplimentare.
„Pentru examenul de Bacalaureat care se apropie cu paşi destul de repezi, fiecare profesor a organizat un program de pregătire suplimentară, la limba şi literatura română, la matematică şi la disciplina biologie”, a afirmat Liliana Rujanu, directorul Liceului Tehnologic Holboca Iaşi.
Pe de altă parte, tinerii se complac în această situaţie, și speră ca după ce termină liceul să se angajeze în domenii fără pretenții din punct de vedere a studiilor.
„A învăţa, a deprinde plăcerea de a citi şi de a scrie clasic, nu computerizat este la îndemâna oricui. Dacă există voinţă şi interes orice se poate repara, într-o anumită măsură, în funcţie de gravitatea defectului”, este de părere Florentina Cauia, psiholog.
Rezultatele la examen vor duce la dispariția multor licee în Iași. Începând cu anul şcolar 2013-2014, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi a hotărât să comaseze liceele cu promovabilitate foarte mică şi cu absenteism masiv.