Autorităţile spun că sunt din ce în ce mai aproape de realizarea unui proiect anunţat încă de la începutul anului, cel de digitalizare a dosarelor din instanţe.
„O să demarăm, anul acesta, un proiect destul de mare de electronizare a dosarelor, în aşa fel încât oamenii, şi mai ales profesioniştii, să poată accesa de la distanţă dosarul în format electronic, să nu mai fie nevoiţi să vină fizic în cadrul instanţelor, în cadrul arhivelor, care întotdeauna vor fi insuficiente”, a spus Robert Cazanciuc, ministrul Justiţiei.
Proiectul ar urma să dea roade în prima jumătate a anului viitor. Numai că Ministerul Justiţiei, care gestionează şi actualul sistem informatic al instanţelor, nu îşi permite să achite costurile, estimate la câteva zeci de milioane de euro. Aşa că statul încearcă acum să-şi găsească un partener privat.
Până la finalul lui 2014, informatizarea dosarelor ar urma să fie pusă în practică într-una dintre instanţele mari, sub forma unui proiect-pilot.
Tribunalul Bucureşti este cea mai aglomerată instanţă din ţară. Aici se judecă anual undeva la 80.000 de procese. Arhivele celor opt secţii sunt deschise publicului câte cinci ore în fiecare zi lucrătoare. Un calcul simplu arată că doar un sfert din toţi cei implicaţi în aceste procese ar avea timp să îşi studieze temeinic dosarul.
Partenerul privat ar urma să-şi recupereze investiţia în acest sistem din taxa plătită de cei care îl vor utiliza.
„Pe baza unor parole, poate fi accesat întreg dosarul de la instanţă, atât de către judecători, cât şi de cei care vin în contact cu justiţia”, a spus Robert Cazanciuc, ministrul Justiţiei.
Rămâne de văzut însă cine se va ocupa de trecerea în format electronic a dosarelor si cât va dura. Cantităţile de documente care ar urma să fie scanate sunt aproape imposibil de calculat, având în vedere că există pe rol dosare care, fizic, ocupă o cameră întreagă. În 2013, instanţele aveau pe rol mai bine de 3,3 milioane de dosare. Adică unul din trei adulţi este, teoretic, implicat într-un proces.