Guvernul nu vrea să facă autostrăzile Comarnic - Brașov și Târgu Neamț - Iași prin parteneriat public privat. Are de gând să pună punct acestei proceduri printr-o ordonanţă de urgenţă. Actualul Executiv vrea să construiască cele două şosele de mare viteză cu bani europeni.
„Vă propunem să anulăm procedurile de contractare a investiţiilor în parteneriat public privat iniţiate de Comisia de Prognoză.
Ne referim la două proiecte majore de infrastructură esenţiale, respectiv Autostrada Comarnic Braşov şi Târgu Neamţ – Iaşi.
Este un prim-pas pentru deblocarea acestor proiecte pentru că, atât pentru proiectul pentru Comarnic Braşov, cât pentru Târgu Neamţ – Iaşi soluţia aleasă era sortită eşecului încă de la început.
A fost o soluţie de a le îngropa încă din stadiul de pregătire a proiectelor, în loc să găsească surse de finanţare care să ducă la realizarea acestor proiecte”, a spus şeful Cancelariei premierului Ionel Dancă, în şedinţa Guvern.
Citiţi şi:
Autostrada despre care lui Ludovic Orban îi e jenă să vorbească: „Îmi e rușine să vorbesc de Comarnic-Brașov, pe bune”
Ludovic Orban, la Digi24: Autostrada Comarnic-Brașov este o prioritate pentru noi. Premierul a spus cu ce bani va fi făcută
Liberalii vor să atragă acum fonduri europene pentru aceste proiecte
Prin această ordonanță ar urma să se modifice atribuțiile și funcțiile Comisiei de Prognoză în ceea ce privește procedurile de contractare a investițiilor în parteneriat public privat pentru autostrăzile A3 Comarnic - Brașov și A8 Târgu Neamț - Iași - Ungheni.
Liberalii vor să atragă acum fonduri europene pentru aceste proiecte, pe care guvernul Dăncilă intenționa să le realizeze cu companii private.
Șeful cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, susține însă că procedura era sortită eșecului. Acesta a declarat că soluția găsită de fostul Executiv a îngropat proiectele încă din stadiul de pregătire, în loc să demareze proceduri pentru a găsi surse de finanțare din fonduri europene nerambursabile sau fonduri naționale.
Chiar și Viorica Dăncilă anunța pe final de mandat că dorește să renunțe la această variantă.
Experții au criticat alegerea acestei soluții pentru construcția infrastructurii
Ei au arătat că parteneriatul public privat poate fi extrem de costisitor, din cauza plăților anuale pe care statul le face pe perioada de derulare a concesiunii, ce poate ajunge și la 30 de ani.
Astfel de exemple găsim și prin vecini - Ungaria și Muntenegru au făcut autostrăzi în parteneriat public privat cu chinezii, care au ajuns să coste de câteva ori mai mult decât dacă le-ar fi făcut din împrumuturi.
Redactare G.M.