Alocația complementară sau venitul minim de incluziune. Ce este și cum se poate obține sprijin financiar pentru susținerea familiei
Alocația pentru susținerea familiei este un ajutor de la stat care se oferă familiilor cu venituri reduse, ce au în creștere și îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani. Cuantumul lunar al alocației complementare (venitul minim de incluziune, VMI) se stabilește în funcție de tipul de familie, venitul net lunar pe membru și numărul de copii aflați în întreținere.
Începând cu luna ianuarie 2024, ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei au fost înlocuite cu venitul minim de incluziune. VMI este un beneficiu de asistență socială, finanțat din bugetul de stat, destinat familiilor și persoanelor singure care se află în situații de dificultate. Sprijinul financiar înlocuiește ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei și a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
Ce este alocația complementară/venitul minim de incluziune
VMI reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal pentru familiile şi persoanele singure aflate în situaţie de dificultate, în scopul prevenirii şi combaterii sărăciei şi riscului de excluziune socială, şi stimularea participării copiilor în sistemul de educaţie.
În funcţie de componenţa familiei şi de nivelul venitului net ajustat, sprijinul se compune din:
Ajutor pentru incluziune - ajutor financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul prevăzut de lege, pentru asigurarea necesităţiilor zilnice de viaţă;
Ajutor pentru familia cu copii - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul prevăzut de lege, care au în întreţinere unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 18 ani, în scopul prevenirii şi riscului de sărăcie a copilului şi stimulării participării acestuia în sistemul de educaţie;
Stimulente - măsuri speciale de stimulare pentru participarea pe piaţa muncii, acordate în bani sau care reprezintă deduceri aplicate veniturilor persoanei;
Facilități contributive - încredințarea în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
Alte drepturi complementare - transferuri financiare şi/sau sprijin în natură, în scopul de a facilita incluziunea socială şi prevenirea riscului de excluziune socială, acordate beneficiarilor de venit minim de incluziune, constând, după caz, în:
- plata asigurării obligatorii a locuinţei;
- acordarea de ajutoare comunitare şi de urgenţă;
- accesul la măsuri de sprijin financiar pentru promovarea şi susţinerea frecventării cursurilor de învăţământ;
- măsuri de stimulare a ocupării prevăzute de Legea nr.76/2002;
- accesul la servicii sociale disponibile.
Cine poate beneficia de sprijin financiar
Beneficiază de sprijinul financiar oferit de stat familia formată din soț, soție și copiii aflați în întreținerea acestora, care locuiesc împreună, denumită în continuare familie. Se consideră familie în înțelesul prevederilor alin. (1) și bărbatul și femeia necăsătoriți, cu copiii lor și ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc și gospodăresc împreună, dacă aceasta se consemnează în ancheta socială.
Beneficiază de alocație și familia formată din persoana singură și copiii aflați în întreținerea acesteia și care locuiesc împreună cu aceasta, denumită în continuare familie monoparentală.
De asemenea, prin persoană singură, se înțelege persoana care se află în una dintre următoarele situații:
- este necăsătorită;
- este văduvă/ este divorțată;
- are soțul/soția declarat/declarată dispărut/dispărută prin hotărâre judecătorească;
- are soțul/soția arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor;
- nu a împlinit vârsta de 18 ani și se află în una dintre situațiile prevăzute la lit. a)-e);
- a fost numită tutore ori i s-au încredințat/ i s-au dat în plasament unul sau mai mulți copii și se află în una dintre situațiile prevăzute la lit. a)-c).
Sunt considerați ca făcând parte din familia definite și copiii încredințați în vederea adopției, cei aflați în plasament la o persoană sau familie ori pentru care s-a instituit tutela, potrivit legii.
- Asistentul maternal profesionist beneficiază de alocație doar pentru copiii săi, luându-se în considerare la stabilirea dreptului toate veniturile realizate de membrii familiei, cu excepția celor provenite din alocațiile de plasament și alte sume acordate asistentului maternal pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condițiile legii.
Beneficiază de alocație familiile ai căror membri sunt cetățeni români care au domiciliul sau reședința în România, precum și cetățeni ai altor state ori apatrizi care au domiciliul sau, după caz, reședința în România, în condițiile legislației române.
Beneficiază de alocație și persoanele fără domiciliu sau reședință și fără locuință, pe baza declarației pe propria răspundere că nu au solicitat alocația de la alte primării.
Ce venit net se ia în calcul pentru acordarea ajutorului social
VMI se acordă persoanelor singure/familiilor care obțin un venit net calculat în conformitate cu legea* mai mic sau egal cu nivelurile maxime stabilite prin lege, pentru fiecare dintre cele două componente:
- Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net* trebuie să fie de 346 lei/ persoană, respectiv 504 lei în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani;
- Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului* trebuie să fie de 879 lei/membru de familie.
Cuantumul ajutorului de incluziune
Sprijin pentru incluziune:
Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege - 346 lei/lună/membru de familie sau 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani și cuantumul venitului* calculat conform legii.
În cazul beneficiarilor care nu obțin niciun venit, cuantumul maxim al ajutorului de incluziune pentru este de 346 lei/lună/ membru de familie, respectiv de 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, potrivit Ministerul Muncii.
Sprijin pentru familia cu copii
Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii este stabilit în funcție de nivelul venitului lunar și numărul copiilor din familie. Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al cuantumului VMI, puteți lua legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.
Cuantumul VMI total este egal cu suma dintre cuantumul componentei de incluziune și cuantumul componentei de ajutor pentru familiile cu copii.
Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 50 de lei, atunci se acordă 50 de lei.
Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu excepția anumitor venituri
Ce acte sunt necesare pentru alocația complementară și unde se depun
Venitul minim de incluziune se acordă în baza unui dosar întocmit de solicitant. Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:
- Formularul standard de cerere, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei. (Găsești aici un model de cerere)
- Declaraţia pe propria răspundere;
- Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit, după caz (ex: salariu net, şomaj, pensie, indemnizaţii cu caracter permanent etc.);
- Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
- Certificat de naştere pentru fiecare copil, după caz;
- Certificat de deces pentru oricare membru decedat al familiei, după caz;
- Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
- Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.
Cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoţită de documentele doveditoare, se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei, oraşului, municipiului sau a sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa sau, după caz, trăieşte titularul dreptului.
După depunerea cererii însoțite de documentele necesare, dosarul solicitantului va și preluat și analizat de către angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei.
În urma analizei, dosarul va fi înaintat primarului pentru emiterea dispoziției de acordare sau respingere, conform fiecărui caz în parte. Solicitantului de VMI îi va fi comunicată dispoziția primarului privind aprobarea sau respingerea acordării dreptului.
Editor : C.S.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News