Statele Unite ale Americii, California, Aria 42 militară. O bază aeriană care se întinde pe mai bine de 20 de kilometri pătraţi. Aici, câteva hangare uriaşe găzduiesc noul sistem militar al NATO. Global Hawk 40 este primul din cele cinci avioane de spionaj ale alianţei.
Peste 300 de oameni au muncit în ultimii trei ani la lansarea aparatului de supraveghere. Ingineri, proiectanţi militari, experţi aerospaţiali din Statele Unite şi 15 ţări membre NATO. Printre ele şi România. Este primul proiect de această anvergură al Alianţei Nord-Atlantice.
Global Hawk 40 zboară la 18.000 de metri înălţime. Practic, deasupra oricărei aeronave de linie sau militare. De acolo primeşte şi transmite date direct din şi către sateliţii militari. Radiografiază imagini cu o precizie uimitoare. Marja de eroare nu depășeşte un metru. Aparatul de spionaj are o anvergură a aripilor de aproape 40 de metri și este echipat cu o platformă video-radar de ultimă generaţie. Este, în primul rând, un avion destinat supravegherii graniţelor Uniunii Europene.
„Avem nevoie de această capabilitate pentru a oferi informaţii militare şi de supraveghere în timp real. Nu există niciun dubiu în această privinţă”, spune Jim Moseman, reprezentantul firmei proiectante.
„În cazul României, cel mai probabil, acest avion va fi folosit în zonele unde în acest moment activează celebrele avioane AWACS americane. În contextul crizei din Ucraina, este cât se poate de util în țările din sud-estul Europei”, transmite Laurențiu Rădulescu, reporter Digi24.
Oficial, nimeni nu spune cât de clară este imaginea oferită de la 18 kilometri distanţă. Neoficial, „Ochii din cer”, aşa cum este denumit proiectul militar aerian, ar oferi detalii despre tipul de armă al inamicilor sau despre uniformele pe care le poartă.
„Avionul poate zbura mai bine de 24 de ore. În toată această perioadă poate colecta informaţii de pe mai bine de un milion de kilometri pătraţi”, spune Bob Zeiser, reprezentantul firmei constructoare.
Global Hawk 40 poate oferi date despre posibile victime în cazul unui cutremur sau accident aviatic.
O singură oră de zbor costă până la 23.000 de dolari. 15 ţări membre NATO, printre care şi România, au contribuit financiar la proiectul militar al NATO.
România va plăti 25 de milioane de euro, puţin peste 2% din costul total al celor cinci avioane pe care NATO le va deţine până în 2018.
Preţul total al avioanelor şi sistemului de operare depășeşte însă 6 miliarde de euro.